سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم


سگ و بیماری هاری


وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَ. سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ(سوره منافقون آیات6و5)


چون به آنها گفته شود که بیایید تا پیامبر خدا برایتان آمرزش بخواهد، سرمى‏پیچند. مى‏بینى که اعراض و گردنکشى مى‏کنند. تفاوتى نکند، چه برایشان آمرزش بخواهى چه آمرزش نخواهى. خدایشان نخواهد آمرزید. و خدا مردم نافرمان را هدایت نمى‏کند.


عامل بیماری هاری نوعی ویروس است که به اعتقاد محققان با حمله به سیستم اعصاب مرکزی همزمان با ظهور علائم بالینی، درمان را غیر ممکن ساخته و مرگ بیمار چه انسان و چه حیوان تقریبا صد در صد خواهد بود. سگ اولین مخزن و ناشر بیماری هاری در دنیا شناخته می شود. که از 50000 مورد مرگ و میر ناشی از بیماری 90% موارد توسط سگ به انسان انتقال می یابد. دانشمندان بیماری هاری را یکی از مهمترین و خطرناکترین بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و دام می دانند. این بیماری ممکن است در اثر گزش حیوانات بویژه سگ، و یا در اثر استنشاق ذرات حاوی ویروس و یا در اثر پیوند قرنیه و یا سایر بافت های آلوده به انسان منتقل شود.


علائم اولیه هاری در انسان عبارتند از تب، لرز، خستگی، سردرد، ضعف و درد عضلانی، بی اشتهایی، اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، دردهای شکم واسهال، گلودرد، تنگی نفس، سرفه خشک، نگرانی و ترس، تحریک پذیری، سوزش، گز گز و مور مور محل گزش. و در مرحله پیشرفت بیماری، بیمار از آب می ترسد، نسیم ملایم، نور شدید و صدای بلند باعث انقباض عضله های تنفسی او می شود، ترشح اشک، بزاق، تعرق، کاهش فشار خون، فلج تار های صوتی، افزایش تعداد تنفس، دو بینی، عدم آرامش، توهم، نگرانی، اختلال ریتم قلب، اختلال های خلقی و هیجان از مشخصه های دیگری است که محققان برای مرحله ثانویه که مرحله حاد عصبی است به آن اشاره کرده اند.


در اکثر موارد بیماران طی یک یا دو هفته دچار کما شده و با وجود مراقبت های شدید به دلیل نارسانایی تنفسی یا کلاپس قلبی عروقی فوت می کنند. اینکه می فرماید: هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُون. بخاطر این است که هاری فقط بیماری خطرناک و کشنده نیست، هاری بیماری ای واگیر دار است. اگر از سگ هار دوری نکنید و خدای نخواسته خود را در معرض گزش و یا در معرض استنشاق ذرات حاوی ویروس قرار دهید، مبتلا به هاری می شوید.

 

دعا می کنیم که هیچ کس مورد تعرض و گزش سگ هار قرار نگیرد و مبتلا به بیماری هاری نشود. از خدای متعال مسئلت می کنیم که به محققان  دلسوز و پر تلاش این امکان را بدهد تا با فراهم آوردن دواء و دارو این بیماری مهلک را کنترل و بیماران مبتلا به آن را درمان کنند. کسانی که از گزش سگ و یا استنشاق ذرات حاوی ویروس دچار بیماری هاری می شوند جسمی مریض پیدا می کنند از علائم هاری حاصل از گزش سگ در هیچ کتابی نیامده که مثلا شخص هار بخواهد خدا را بفریبد، بخواهد مومنان را خدعه و استهزاء کند، بخواهد با خودستایی فساد و تباهی اش را اصلاح بخواند، و نیز در هیچ نقطه ای از دنیا مشاهده نشده که شخص هار عطش نشست و برخاست و حضور در مجالس و محافل حاخامی و خلوت با شیطان های انسی داشته باشد، و در همان حال از ملاقات با مومن مشمئز و از دیدار با او گریزان باشد. همچنین هیچ موسسه علمی و تحقیقاتی نگفته است که از علائم بالینی شخص هار شهادت دروغین به رسالت حضرت ختمی مرتبت است، مدعی نشده که شخص هار به خاطر کفر بعد از ایمان با بهره گیری از نماز، روزه، حج، خمس، زکات، و اداء و اطوار دینی و با انتشار روزنامه، مجله، کتاب، و ساخت فیلم و سریال صد راه خدا می کند و سائر مردم را به بی دینی و ارتداد فرا می خواند. اما همه این علائم و تعدادی دیگر مانند عدم بصیرت، بی ایمانی، سفاهت، دروغ گویی، بی شعوری، نداشتن تحلیل درست در تجارت، ورشکستگی، سوء عاقبت، کوری، کری، گنگی، ترس از مرگ، عدم استقلال، دشمن پنداری بنحوی که هر صدایی را ضد خود می بیند، همه این علائم از نشانه های هاری معنوی و هاری خصلتی است.

 

در هاری معنوی جسم سالم است تا جایی که خطاب به رسول خدا(ص) می فرماید: وَ إِذا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسامُهُمْ - گیرایی ظاهرشان تو را به شگفتی می آورد. در هاری معنوی گویایی به اندازه ای است که حتی رسول خدا(ص) تحت تاثیر فصاحت و بلاغت به سخنان آنان گوش می هد. وَ إِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ. این آراستگی و نیز حفاظ حاصل از بزرگداشت شعائر دینی هاری معنوی را در حالتی از نهفتگی و خاموشی قرار داده است، بیم آن می رود که مومنان از گذشته تا امروز و تا فردا های دور مورد گزش و یا در معرض استنشاق ذرات حاوی ویروس هاری قرار گیرند، لذا خدای متعال در یک هشدار عام - هُمُ الْعَدُوُّ - خطاب به همه مومنان - فَاحْذَرْهُمْ - دوری و پرهیز از آنان را فرمان می دهد.


در هاری جسمی ممکن است روزی محققان مطالعات و تحقیقات ابوعلی سینا و لوئیس پاستور را به انجام برسانند و داروی شفا بخش را به جامعه بشری هدیه کنند. اما موجوداتی که با نفاق اکبر به بیماری هاری معنوی و هاری خصلتی دچار شده اند به هیچ وجه قابل درمان نبوده، نیستند، و نخواهند بود. از آثار بسیار مخرب نفاق اکبر و هاری معنوی عدم پذیرش نصیحت ناصحان و امتناع از حضور نزد رسول خدا(ص) است. وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ. وقتی کسی مورد گزش سگ هار قرار می گیرد و به هاری مبتلا می شود، اولین کاری که اطرافیان او انجام می دهند او را نزد طبیب می برند، بعد از شرح ماجرا، معاینه بالینی و انجام آزمایشات، طبیب با توجه به سن و سال بیمار و اینکه محل گزش کدام قسمت از بدن است، دارویی را تجویز می کند.


اما بیمار در هاری معنوی و در اولین مرحله اطرافیان دلسوز را از خود مایوس می سازد و درخواست آنان را نمی پذیرد. وقتی به آنها گفته می شود بیایید به حضور رسول خدا(ص) شرفیاب شوید، تا شما را درمان کند، نمی پذیرند. به آیه توجه کنید، نمی گوید: بیایید نزد رسول خدا(ص) ناله کنید، ضجه بزنید، به دست و پای رسول خدا(ص) بیافتید و التماس کنان طلب عفو و بخشش کنید. آیه فقط از دارندگان نفاق اکبر می خواهد، تَعالَوْا - بیایید. نیاز به شرح ماجرا ندارد، معاینات بالینی نمی خواهد، لازم نیست شخصیت کذایی شما خدشه بردارد، اما به همین اندازه که در - تَعالَوْا - حرکت و جنبشی هست، شما هم از خود حرکتی نشان دهید. دارویی که رسول خدا(ص) برای شما تجویز می کند، دارویی خوشمزه و بدون عارضه است. یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ. بیایید تا رسول خدا(ص) برای شما طلب بخشش کند.


اما هاری معنوی بمراتب دلهره آور تر از هاری جسمی است. آن قدر دلهره آورتر که قابل مقایسه نیست. لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ - آنها سر می پیچند. یعنی بیماری آنچنان در جان اینان رسوخ کرده که دیگر هیچ دارویی پاسخگوی درد آنان نیست. و اینان خود می دانند و از آنجایی که از نشانه های هاری فلج شدن تار های صوتی است، لذا جسارت می کنند و در مرای و منظر کسانی که از سر دلسوزی گمان به نجات اینان داشتند، سر برمی گردانند. و علاوه بر اینکه اعراضشان را از حاضر شدن نزد رسول خدا(ص) به تماشا می گذارند. بی نیازی شان را از استغفار رسول خدا(ص) اعلان می کنند.


عزیزان من می دانید که یکی از نشانه های هاری ترس از آب است. و این در حالی است که: مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ (سوره انبیاء آیه30) حیات هر چیزی در گرو آب است. و تو می بینی که آنها اعراض می کنند، وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ - و این ترس از آب میل به سعادت و رستگاری را در اینان خشکانده است، بقول ابن عربی: فلا میل فی طباعهم إلى الجهة العلویة و المعانی الأخرویة. خاک وجودی شان استعداد شکوفا سازی گل و گیاه را برای همیشه از دست داده است.


و از نشانه های دیگری که اندیشمندان برای بیماری هاری ذکر می کنند، توهم است. ریشه کبر، تکبر و استکبار نیز در توهم است. وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُونَ - چه چیزی باعث می شود که آدمی از استغفار رسول خدا(ص) بی نیازی بجوید؟ و باز هم بقول ابن عربی: لغلبة الشیطنة و استیلاء القوة الوهمیة. خیال می کند کسی است، وقتی آدمی خیال کند کسی است، خیال می کند غنی است، و دیگران نیازمند او هستند و این دروغی بیش نیست و ریشه در بی ادبی یهودیان دارد که گفتند: إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِیاء (سوره آل عمران آیه181)خدا بینواست و ما توانگریم.


استغفار دارویی است که هم پیشگیری می کند، هم درمان می کند و هم جلب نعمت و رحمت الهی را با خود دارد. اثر بخشی این دارو برای وقتی است که گزش سگ آدمی را به هاری مبتلا نساخته باشد.


ادامه دارد ...



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 93/1/22ساعت  5:10 صبح  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]