سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم


4. عدم تفکر و ریشه توبیخ 


خدای متعال از همه آحاد بشر از اولین تا آخرین توقع تفکر، تعقل و اندیشه دارد. توبیخ و سرزنش قرآن عزیز نسبت به آنانی که گوساله مصنوع دست سامری، که گرفتار جسمیت و محدود به زمان و مکان است را به عنوان خدای خود و خدای موسی به خدایی پذیرفته اند، بخاطر عدم تفکر است. 

 

أَلَمْ یَرَوْا أَنَّهُ لایُکَلِّمُهُمْ وَلایَهْدِیهِمْ سَبِیلا. 148 اعراف - پرستش خدایی که لال است و قدرت هدایت بندگانش را ندارد، چیزی بیشتر از عدم تفکر و تعقل است.


استضعاف هارون(ع)، زندگی در محیط بت پرستان، تحمل فشار و رنج طاقت فرسا، قتل پسران و بهره جویی از زنان، دلهره کوچ جمعی، عبور معجزه آسا از دریا، و اکنون رهایی از فشار فرعون، بحران هویت طلبی، فقدان برنامه کامل و شامل، عدم حضور و تاخیر ده روزه موسی(ع)، به تنگ آمدن و ناشکیبایی بنی اسرائیل بهمراه مدیریت فکری و فرهنگی سامری هیچکدام مانع از توبیخ آحاد گوساله پرستان نمی شود. آیا نمى ‏بینند که آن گوساله با آنها سخن نمى‏گوید و ایشان را به هیچ راهى هدایت نمى‏کند؟


تکلم و هدایت از بدیهی ترین صفاتی است که هر خدایی باید داشته باشد و از آنجاییکه بنی اسرائیل این بدیهی ترین و روشن ترین صفات را نادیده گرفتند، اتَّخَذُوهُ وَ کانُوا ظالِمِین. 148 اعراف- آنرا به خدایى گرفتند و بر خود ستم کردند.


اولین و مهم ترین  مجازات کسانی که در دائره ستمگران نام خود را به ثبت رسانده اند، سلب مقام امامت و مدیریت جامعه جهانی است.


و ستمگران یهودی از دیر زمان تا امروز و تا آینده نامعلوم برای اینکه بتوانند مدیریت و پادشاهی جامعه جهانی را برای خود حفظ کنند، جدی تر از سامری زمان موسی(ع) آیه 96 سوره طه- فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُها وَ کَذلِکَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی. را به اجراء در آورده اند.


اصلی در مهندسی فکری و فرهنگی سامری دیروز و سامری های امروزی وجود دارد که می گوید برای رسیدن به مقصود و کنترل جمع و مدیریت جامعه باورهای غیر مستند مردم را جامه عمل بپوشان، گاهی همانند و همرنگ آنان شو. از زبان، ادبیات، دین، ایمان، اعتقاد و شعائر مذهبی آنان بردار و در کالبد گوساله های رنگارنگ، متنوع و پیچیده که توانایی وسوسه هر قوم و قبیله ای و هر نوع سلیقه ای را دارد، بریز، و با حربه تسویل و تزیین برده گیری در میان توده مردم بویژه نخبگان و جوانان را سهل و آسان بساز.


علاوه بر این ستمگران یهودی به همراه یهودی زده گان از سائر اقوام با به خدمت گرفتن رسانه های نوپدید گوساله هایی که هم تکلم دارند و هم هدایتگرند را به نقطه نقطه شهر و دیار ما روانه کرده اند، از ویژگی های این گوساله ها علاوه بر قدرت اقناع نخبگان، با دست گذاردن بر عصب حساس ذهن آدمیان، یا توان تفکر صحیح را از کار انداخته و یا سمت و سوی قوه تفکر را یهودیزه کرده اند.


و ما به توصیه قرآن حکیم که فرمود: فَاقْصُصِ الْقَصَص لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون. 176 اعراف - قصه رابگوى، شاید به اندیشه فرو روند. متعرض قصه گوساله پرستی قوم موسی(ع) شدیم. امید داریم که خداوند توانا نوشته ما را سبب بیداری قوه تفکر و اندیشه در آنانی که باید بیش از دیگران بیاندیشند، و نیز باعث یافتن جهت صحیح در آنانی که سمت و سوی تفکرشان در خدمت اهداف یهودیت جهانی است، شود.  


5. فتنه الهی و ضلالت سامری


فتنه از سنت های الهی است، امر نو و جدیدی نیست، پیش از زمان ما بوده بعد از زمان ما هم خواهد بود. از ویژگی های سنت الهی تغییر ناپذیری آن است. بعلاوه فتنه از شئون انسان است بر خلاف حیوان. برای حیوان صعود و سقوط محلی از اعراب ندارد بر خلاف انسان که هر لحظه در سقوط و صعود است. وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْر إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا. 1،2،3 عصر -


طلا چگونه گداخته می شود، همانگونه مردم گداخته می شوند. درجه خلوص طلا بسته به درجه گداخت آن است. مردم هم به همین طریق به خلوص می رسند. یُفْتَنُونَ‏ کَمَا یُفْتَنُ ‏الذَّهَبُ‏ ثُمَّ قَالَ یُخْلَصُونَ کَمَا یُخْلَصُ الذَّهَب‏. (مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‏4؛ ص185)


اگر کسی توهم دارد که لفظ ایمان آوردم، برای ایمان آوردن کفایت می کند، توبیخ خدای حکیم را بخواند: أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون. 2 عنکبوت- آیا مردم پنداشته‏اند که چون بگویند: ایمان آوردیم، رها شوند و دیگر آزمایش نشوند؟


زمانی که موسی(ع) با شتاب و عجله، و بخاطر تحصیل رضای حق، وَ عَجِلْتُ إِلَیْکَ رَبِّ لِتَرْضى - جلوتر از قومش  به میقات رفت، اینگونه می نماید که او هیچ نگرانی از قومش ندارد. تصور اینکه قوم تازه رهیده او بجای خدای یکتا سر بر آستان گوساله بساید، هیچ جایگاهی در ذهن و اندیشه موسی(ع) ندارد.


و اینکه در پاسخ خدای متعال می گوید: هُمْ أُولاءِ عَلى ‏أَثَرِی. مطمئن است که قومش پا جای پای او می گذارند. اینجاست که خدای متعال خطاب به موسی(ع) می فرماید: فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ. 85 طه- که ما بعد از آمدنت به میقات قومت را آزمودیم.


خداوند فتنه را به خود نسبت می دهد. وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِی.85 طه- اما قومت درست رفتار نکرد، انتخاب خوبی نداشت، سامری آنان را گمراه ساخت. خداوند ضلالت و گمراهی گوساله پرستان را به سامری نسبت می دهد. ما آزمودیم اما سامری آنان را به ضلالت کشاند.


فتنه اختبار است قدرت اختیار را به چالش می کشد اما اضلال گمراهی است، یکی از نتیجه هایی است که از فتنه بدست می آید. ضلالت و نیز هدایت هر دو زائیده انتخاب مردم در فتنه است.  تمام تلاش انبیاء از آدم(ع) تا خاتم(ص) بر هدایت تعلق گرفته است. بر خلاف سامری که همه هنر و تلاشش را در خدمت گمراهی مردم قرار داده است. این مردمند که انتخاب می کنند اما سامری با فریب، تزیین، خدعه، دروغ و تحریف زمینه گمراهی و انتخاب نادرست را برای مردم فراهم آورده است. لذا می فرماید: ما آزمودیم. و سامری آنان را گمراه ساخت.


بنابراین از فتنه گریزی نیست، نمی توان زمانی را تصور کرد که خالی از فتنه باشد و این مسئولیت علمای صالح و اولیای فکری و فرهنگی را در همه جوامع و در همه اعصار صد چندان می کند.

 

بفرموده رسول خدا(ص):


اتتکم الفتن کقطع اللیل المظلم. پس از من فتنه ها چون پاره های شب تاریک به شما روی می آورد.


قالوا: یا رسول الله، فبم النجاة؟ پرسیدند: راه نجات در آن روز چیست؟


قال: علیکم بالقرآن. فرمود: قرآن را در آن روز رها نکنید.


فانه من جعله امامه قاده الی الجنة. زیرا کسی که آن را پیش روی خود قرار دهد، به بهشت رهبریش می کند.


و من جعله خلفه قاده الی النار. و کسی که آن را پشت سر خویش اندازد، به دوزخش می کشاند.


و هو اوضح دلیل الی خیر سبیل. و قرآن روشن ترین نشانه به بهترین راه است.


من قال به صدق. و کسی که طبق قرآن و معیار آن سخن گوید، راست گفته.


و من حکم به عدل. و کسی که به آن داوری کند، به راه عدالت رفته،


و من اخذ به اجر. و کسی که به آن بیآویزد، پاداش می بیند.


و من عمل به وفق. و کسی که به آن عمل نماید، توفیق می یابد. (ارشاد القلوب الی الصواب ج 1 ص 8 و ارشاد القلوب - ترجمه سلگی، ج1، ص: 37)

 

ادامه دارد 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 94/7/29ساعت  6:17 صبح  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]