سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

برجام با یهود و ابو موسی اشعری

 

زمانی که فردی و یا جامعه ای ولایت یهود و نصاری را به هر دلیلی بپذیرد، خواه این پذیرش آگاهانه باشد و یا ناآگاهانه. از آنجاییکه پذیرش ولایت یهود نقطه مقابل ولایت خدا و به معنای قطع ولایت پروردگار است. خدای حکیم نیز باب رحمت و دروازه مغفرت را بروی او خواهد بست .


یا ایها الذین آمنوا - اى کسانىکه ایمان آورده ‏اید، یهود و نصارا را به دوستى برمگزینید. آنان را تکیه گاه خود قرار ندهید. آنان خود دوستان همند و حامی یکدیگرند. هرکس ازشما که ایشانرا به دوستى برگزیند در زمره آنهاست. خداوند کسانی را که در حق خود ستم کردند و خود را به موالات یهود و نصاری آلودند، هدایت نخواهد کرد - ان الله لا یهدی القوم الظالمین(51 مائده).


مبادا کسی از خوانندگان ارجمند مرتکب اشتباه فاحش تفسیر جناب سورآبادی در این قسمت از آیه شود و همچو او بپرسد:

 

ما که بسیار ظلم و ستم به خود و گاهی به دیگری روا می داریم، سپس توبه می کنیم و راه را می یابیم.

 

پس با این فرمایش خدای متعال که ظالمین را هدایت نخواهیم کرد چگونه درست در می آید؟


آنگاه همانند او دست به توجیه بزنیم و بگوییم که مراد از ظالمین، کافران و مشرکانند.

 

اگر جناب سورآبادی توجه ندارد بجاست شما خواننده بزرگوار به او یادآوری کنید که خدای متعال آیه را با - یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا - شروع کرده است نه با - یا أَیُّهَا الَّذِینَ کفروا.

 

خطاب در آیه با مومنان است نه با مشرکان. باید گفت اگر گناه و اگر ظلم، پذیرش ولایت و همنشینی و موالات با یهود و نصاری باشد ، اثر و پی آمدش -لایَهْدِی - است.

 

ابو موسی اشعری که در زمان حکومت علی ابن ابیطالب(ع) و در ماجرای حکمیت رای به بر کناری مولای مومنان داد، محاوره و گفتگوی کوتاهی با خلیفه دوم مسلمین دارد که فهم آن می تواند علاوه بر اینکه درک درستی از نفوذ یهود و نصاری در تشکیلات حکومتی بصره در زمان خلیفه دوم به شما بدهد، می تواند تصویر درست تری از حماقت مشکوک ابو موسی اشعری در مواجهه و در مذاکره با عمرو پسر عاص نیز تقدیم شما کند.


روی عن ابی موسی الاشعری انه قال : قلت لعمر بن الخطاب : ان لی کاتبا نصرانیا.


از ابو موسی اشعری روایت شده که به عمر بن خطاب گفتم : همانا در تشکیلاتم کاتب و دبیری نصرانی دارم.


فقال : مالک. قاتلک الله. ء لا اتخذت حنیفا؟


عمر در پاسخ گفت : تو را چه شده است. خدا تو را بکشد. آیا یک مسلمان نبود که او را به کتابت بگماری؟


ء ما سمعت قول الله تعالی : یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء. ؟


آیا سخن خدای متعال که فرمود : ای مومنان یهود و نصاری را دوست خود برنگزینید. را نشنیدی؟


قلت : له دینه و لی کتابته.


ابو موسی اشعری میگوید در پاسخ گفتم : مرا با دین او چه کار؟ دین او برای خودش و کتابت او برای من.


فقال : لا اکرمهم اذ اهانهم الله و لا اعزهم اذ اذلهم الله و لا ادینهم اذ ابعدهم الله.


عمر بن خطاب به ابو موسی یادآوری می کند که : گروهی را که خداوند آنان را سبک و ناچیز شمرده است ، گرامی ندارد.

و آنانی را که خداوند به خواری و مذلت گرفتار ساخته است ، عزیز و محترم نشمارد.

و آنانی را که خدای متعال از خود دور داشته است ، به خود نزدیک نسازد.


قلت : لا یتم امر البصرة الا به.


ابو موسی در رد استدلال عمر بن خطاب میگوید : قوام و پایداری حکومت بصره بسته به همین کاتب و دبیر نصرانی است.


فقال : مات النصرانی و السلام.


عمر بن خطاب در عبارت کوتاهی که عمق شگفتی و تحیر از آن بدست می آید میگوید: یعنی اینگونه است که اگر مرد نصرانی بمیرد باید فاتحه حکومت بصره را بخوانیم؟


انجمن تفکر مبانی با تاکید فراوان هشدار می دهد همانگونه که ابو موسی اشعری بواسطه گناه موالات و همنشینی و تکیه به دشمن سر از لجاجت در آورد و امر رئیس و پیشوای خود را نپذیرفت و خدای متعال هم باب هدایت را به روی او بست، و بد نام از دنیا رفت. هیچ بعید نیست که این سرنوشت تلخ و این بد نامی همیشگی برای مذاکره کنندگان ایرانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رخ دهد، هیچکس مصونیت ندارد و خداوند به هیچکس امان نامه نداده است. اگر لحظه ای کمتر از یک چشم به هم زدن بواسطه محبت و دوستی با یهود و نصاری به آنان اعتماد کردیم و خواسته های شوم آنان را ناچیز شمرده و بی خطر معرفی کردیم، بدانیم دیر یا زود بشر امروز و فردا شما و ما را همچون اشعری، کودن، احمق و آلت دست یهود و نصاری به یکدیگر نشان خواهد داد.     



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 94/6/27ساعت  3:17 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]