سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمتی از سخنرانی علی خلیل اسماعیل در جمع جوانان فرهیخته ی حاج تقی آقا بزرگ

ابتدا روز شادیبخش اعلان به ثمر نشستن تلاش اندیشمندان جوان در زمینه ی انرژی صلح آمیز هسته ای را تبریک میگویم . روزی در زمان اسارت در زندان رژیم بعثی یهودی یکی از دوستان ما در مسیر حرکت اسراء محکم به سینه ی دوست دیگری زد ،  آنگاه بر سر او ایستاد و با حرکت دست نمایشی از ورزش سینه داد و رو به دوستی که اکنون نقش بر زمین است گفت : ورزش سینه بکن تا حرفی که میگویم به دشمن نرسد . اگر خوف از رسیدن حرف به گوش دشمن نبود و یا اگر سینه های فراخ فراوان میبود حرف های ناگفته ی زیادی وجود دارد که تقاضا میکنم به مجملی از بسیار توجه و عنایت فرمایید .

ما برخوردار از فرهنگی هستیم که عقل را سردار و فرمانده ی ارتش پروردگار معرفی میکند . العقل صاحب جیش الرحمن . عقل در ادبیات علی ابن ابیطالب ، رسول و فرستاده ی حق است . العقل رسول الحق . و این عقل و اندیشه میتواند بعنوان بهترین زینت ، جوان مسلمان را آرایش و جلوه دهد . العقل احسن حلیة . در هر مکان و در هر موقعیتی که عقل حضوری فعال یافت و در عرصه ی تلاش و کوشش حضوری مستمر ، همراه با استواری  و قوام داشت ، عمل مستقیم و بدون اعوجاج را به تلاشگرانش هدیه نمود و نعمت های الهی را آشکار ساخت و آدمی را مستعد دریافت نعمت های بیشتر از جانب خدای متعال قرار داد . از جمله کارکرد های عقل قویم و عمل مستقیم افزایش ظرف وجودی آدمی است .

و سال ها بر این ملت گذشت که عقل قویم و عمل مستقیم به صورت آشکار و به جهات عدیده محلی از اعراب نداشت . عقل دوستی بود همانگونه که مولای متقیان میفرماید : العقل صدیق مقطوع . که پیوندی محکم با جامعه ی ما نداشت . حیله ها و نیرنگ های شیاطین کارگر افتاده بود . و همچنان بر طبل انقطاع میکوبید تا اینکه به برکت مجاهدت شهداء و زحمات علمای ربانی و تلاش اندیشه ورزان مومن ، عقل در مسیر پویایی ، رفاه و سعادت جامعه ی تازه از بند رسته ی ما مشغول کار و تلاش شد .

اینکه شما این ایام زوزه ی دشمنانی را که در بیان خدای بزرگ مغضوب علیهم اند را میشنوید و عربده ی عوامل مضحک و بیمقدار آنان را میشنوید ، به این خاطر است که در این گوشه ی دنیا عقل سالم و عمل درست به هم پیوند خورده است . ملتی که تا پیش از انقلاب رهایی بخش خمینی عزیز معروف بود که از ساخت آفتابه هم عاجز است ، امروز سازنده ی موشک ، تجهیزات ارسال ماهواره و بسیاری از صنایع نو و قدیم است ، گندمش از خودش است ، مواد غذلیی اش را بدست مردمش تامین میکند ، در ساخت دارو به تحولاتی دست زده است ، و در صنعت انرژی هسته ای به مقاماتی رسیده است . آنچه که در این میان بسیار مهم است و من دوست دارم بر آن تاکید داشته باشم و شما نیز با تاکید آن را بشنوید ، انسانهای حلال زاده و حلال خور بسیار زیادی دارد ، پدر و مادر های مسئول دارد ، خانواده دارد ، و موارد شاذ بقدری شاذ است که قابل ذکر نیست ، گرچه برای آن موارد شاذ و نادر نیز باید برنامه ی اصلاحی داشت .

رشد و بالندگی در صنایع گوناگون عاطفه ی خانوادگی را تحت الشعاع خود قرار نداد . پیوند های برادرانه را از بین نبرد و این از ویژگی های انقلاب اسلامی و برخواسته از انفاس قدسی امام راحل است .  از برکت های تلاش رزمندگان و مجاهدت علماء و فراوانی عقلاء در جامعه است و بر شما جوانان عزیز فرض است که پیروی از عقلاء را پیشه ی خود سازید . اعقل الناس من اطاع العقلاء . دشمن برای اینکه شما را از اندیشمندان جدا سازد به حیله ی شرم زدایی و پاره کردن پرده های شرم و حیاء رو آورده است . شما دوستان نوجوان و جوان من  توجه کنید و توجه میکنید که : اعقل الناس احیاهم . عاقل ترین مردم در اندیشه ی امیر مومنان علیه السلام با حیا ترین مردم است . با حفظ آبرو و با برخورداری از شرم و حیاء همچنان با اندیشمندان جامعه پیوند داشته باشیم . از همه ی گناهان و ناهنجاری ها گریزان باشیم . در روایت آمده که : اعقل الناس ابعدهم عن کل دنیة . بدانید زمانی دستاورد های دانشمندان ارزشمند است و جای جشن و شادمانی دارد که همراه با ناموس پرستی شما جوانان همراه باشد . زمانی پیشرفت ها زیباست که با خدا پرستی و غیرتمندی شما همراه باشد . و دشمن از همین نکته عصبانی است . در گمان و پندار دشمن چنین آمده است که رفاه با معنویت سازگار نیست ، رشد و تقویت بنیه اقتصادی و علمی با اخلاق سازگاری ندارد . شما دوستان جوان من به همه عالم نشان دهید که میتوان قوی بود و در همان حال عاقل هم بود ، میتوان دارای صنایع پیشرفته در زمینه های مختلف بود اما ایمان هم داشت .

از جمله ویژگی های مومن عاقل ، آینده نگری اوست . مومن عاقل تا دور دست ها را نظاره میکند . عواقب کار ها را در نظر میگیرد . اعقل الناس انظرهم فی العواقب . رفاه ، نعمت ، پیشرفت ، سرمایه ، آزادی ، استقلال با خود ممکن است حسادت و تنگ نظری را هم داشته باشد . مبادا به خاطر آزادی ای که خداوند در اختیار ما قرار داده و ما را از بردگی یهودیت جهانی خارج ساخته و سرنوشتمان را به دست خودمان سپرده ، با یکدیگر دشمنی داشته باشیم و ضد هم کار کنیم . همدیگر را از مسیر رشد و پیشرفت کنار بزنیم . حضرت امیر سلام الله علیه در خطبه قاصعه عبارتی در اشاره به همین مطلب دارند ، میفرماید : لا تکونوا لنعم الله علیکم اضدادا . به خاطر نعمت هایی که خدا به شما ارزانی داشته دشمن هم نشوید ...       



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 87/1/20ساعت  5:15 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]