سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم


گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت بیست و هشتم )



و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا 

اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .


وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری .


حیاء مانع اختلاط محرم و نامحرم است ، نگویید از اقتضاءآت زندگی امروزی اختلاط زن و مرد است ، و مگر میشود زن و مرد را از یکدیگر جدا ساخت ؟ باید واقعیت محیط کاری را درک کرد . همه ی جامعه که اتوبوس نیست ؟ همه جا که کلاس دانشگاه نیست ؟

ما قرار نیست دل کسی را بدست آوریم ، عنوان جلسه ی ما دشمن شناسی است ، در جلسه ی دشمن شناسی برای خوشایند حزبی ، دسته ای و یا فردی حرفی نمیگوییم . ما باید یاد بگیریم که رفتار فلان شخص ، گفتار دیگری برای ما حجت آور نیست .

اگر میبینید یکی برای رسیدن به امیال حیوانی اش ، از دخترها و پسرها استفاده ی ابزاری میکند ، این بخاطر این است که میداند ،  جوان مسلمان آیه ی حیاء را نمیشناسد ، لذا یا اعتراضی نمیکند و یا تسلیم توجیه آقای ابو جریده میشود .

و بزرگتر ها هم که میدانند ، در باور جدیشان نیامده که روزی دهنده خداست ، آنکه آدمی را محبوب میسازد خداست . و دین خدا را نمیتوان با اشاعه ی گناه ترویج کرد .  زمانی خدمت سربازی در مقابل وجه کمی فروخته میشد ، خدا میداند قلب من در آزار بود ، یادم هست همان ایام ، هفته نامه ای یا روزنامه ای با تیتر درشتی نوشته بود : بچه گدا ها از جلو نظام ، بچه پولدارا بی خیال نظام . شاید بعضی ها میپندارند دین خدمت سربازی است . برای بعضی ها گناه ، مباح است و برای بعضی ها گناه ، گناه است . 

   

بهر حال آنچه ملاک است ، قرآن است . آنچه برای ما حجت است ، روایات رسول الله است ، احادیث ائمه ی اطهار است . و این قرآن است که اولین صفت زنان با حیاء را عدم خلط و آمیزش با نامحرمان ذکر میکند . و لما ورد ماء مدین وجد علیه امة من الناس ، داستانی در سوره ی قصص آمده ، تقاضا میکنم ، با دقت و تیز بینی و با نکته سنجی آنرا بخوانید . ما زن را همچون یهودیان و مسیحیان سبب بدبختی ها و بیچارگی های آدم علیه السلام نمیدانیم . زن قرآنی اساس فتنه و شر نیست . زمانیکه موسی علیه السلام در حوالی شهر مدین ، برسر چاهی میرسد ، در آنجا مردمی را میبیند . که این مردم یسقون ، به حیواناتشان ، گاو و گوسفندانشان آب میدهند . و وجد من دونهم امراتین ، قصه های قرآن را با قصه های قصه نویس های دیروزی و امروزی مقایسه کنید . شخصیت پردازی قرآن را مطالعه کنید . مخصوصا ببینید در قصه هایش چگونه شخصیت زن را به تصویر کشیده است . موسی متوجه میشود که دور از آن مردان دو زن با گوسفندانشان منتظر مانده اند .  قرآن برخلاف قصه های بشری و یا قصه های تحریف شده در کتاب مقدس بنا ندارد ، در همه ی قصه هایش از زن استفاده کند ، هر جا ضرورتی نباشد ، اقتضایی نباشد ، پای زنی را به میان نمیآورد . و زمانی که ضرورتی و اقتضایی باشد ، باز هم در حد ضرورت از زن صحبت میکند . موسی علیه السلام دور از مردها دو زن را میبیند . تذودان ، که از گوسفندانشان مراقبت میکنند . قال ما خطبکما ؟ موسی میپرسد : چه میکنید ؟ کار شما چیست ؟ قرآن توضیح نمیدهد که شکل این دختران چگونه است ؟ چاقند یا لاغر ؟ چادری اند یا مانتو پوشیده اند . جذابیت زن قرآنی به سکس او نیست ، قرآن برای تبیین شخصیت زن متعرض برجستگی های تن او نمیشود . زن را وسیله ای برای برانگیختن احساسات و فتنه انگیزی های نفسانی قرار نمیدهد . کتاب آخرین سفیر الهی منزه تر از آن است که بخواهد به حیله گری بپردازد ، و با زن فتنه سازی کند .  نقل اینها برازنده ی خدایی که یکی از صفات او غیرت است ، نمیباشد . در پاسخ به سوال موسی علیه السلام که اینجا چه میکنید و چرا به گوسفندانتان آب نمیدهید ؟ قالتا ، دختران میگویند : لانسقی ، ما به گوسفندانمان آب نمیدهیم حتی یصدر الرعاء ، علت اینکه ما به گوسفندانمان آب نمیدهیم ، حضور چوپان های مرد است ، صبر میکنیم تا همه ی چوپان ها از سر چاه دور شوند ، آنگاه به گوسفندانمان آب میدهیم . بعد دختر ها انگار میخواهند به سوالی که میپرسد : شما که این همه مراعات میکنید تا با مردان قاطی نشوید ، آن هم به هنگام کار ، و ضرورت چرا پدرتان برای سیراب کردن گوسفندان نیامده است ؟ اینکه کار اداری نیست که حتما خودتان باید انجام دهید ؟ مامور دولت نیستید که حتما خودتان در دفتر کارتان حضور داشته باشید ؟ میگویند : ابونا شیخ کبیر ، ما پدری سالخورده داریم ، توان اینکه گوسفندان را آب دهد ، ندارد . موسی علیه السلام کمک میکند و گوسفندان این دختر ها را آب میدهد ، دختر ها به خانه میروند ، موسی گرسنه است ، با خدایش راز و نیاز میکند در همین اثنا ، فجائته احدیهما ، صفوراء یکی از دختران حضرت شعیب بسوی موسی علیه السلام میآید تا دعوت پدرش را ابلاغ کند ، قرآن راه رفتن این دختر را بیان میکند ، میفرماید : تمشی علی استحیاء ، یعنی راه رفتن او در نهایت شرم و حیا است ، شما میتوانید با ذهن تصویریتان همه ی وقار و متانت را به تماشا بنشینید  . اسلام را عریان به دیگران نمایش ندهید ، در راه رفتن ، در سخن گفتن ، در نگاه کردن ، در تایید یا تکذیب کردن مراقبت کنید ، ان الله جمیل ، خدا زیباست و یحب الجمال ، و زیباییها را دوست دارد . اسلام را زیبا به دیگران معرفی کنید ، چه لباسی زیبا تر از حیاء؟ در روایت هست که : الاسلام عریان فلباسه الحیاء .

ادامه دارد ...         



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 86/3/5ساعت  7:50 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]