بسم الله الرحمن الرحیم
گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت بیست و پنجم )
و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .
وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری .
قرآن متین تنها اسلحه ی کارا در مقابله و مبارزه با ابلیس و وسوسه های شیطانی را استعاذه میداند . دانشمندان قرار است که با استفاده ازنطفه های غنی شده ی ژنتیکی ، فرا انسان را تولید کنند . یکی از مشخصات فرا انسان را برخورداری او از حافظه ی تصویری فوق العاده معرفی میکنند . ما متاسفانه با قرآن انس نگرفته ایم ، قرآن با وجودمان عجین نشده است ، اعتراض میکنیم که از زنان استفاده ی ابزاری میشود ، خوب اینچنین استفاده ای از قرآن هم میشود . البته قرآن کتاب قرائت است ، کتابی است که باید با صوتی زیبا و با لحنی محزون خوانده شود ، من میگویم اصلا کتاب نگاه است ، با نگاه کردن هم برایمان ثواب مینویسند .
اما هدف این کتاب را در همین اندازه تعریف کردن و برای آن بزرگداشت گرفتن خیانتی نابخشودنی است . ما حق نداریم مردم را در سطح نگه داریم ، در سطح نگه داشتن یک فرهنگ یهودی است . قرائت قرآن و نگاه به آن باید زمینه های تفکر و تعقل در آیات را در ما پدید آورد . باید طعم و مزه ی برخورداری از حافظه ی تصویری فوق العاده را به ما بچشاند ، و این شدنی است ، دست یافتنی است ، کمی از وقتمان را میخواهد .
البته اگر بخواهید غواصی کنید ، باید خودتان را به اقیانوس برسانید و در محضر بزرگان و اندیشمندان سالهای سال زحمت بکشید . ولی همین جلسات مختصر هم به خیلی ها نورانیت داده است ، تلاش کنیم حافظه ای تصویری ، حداقل در باره بعضی از آیات داشته باشیم .
برگردیم به آیه ی انی اعوذ بالرحمن منک ان کنت تقیا ، در ذهنتان تصویر سازی کنید . دختر جوانی است ، از یک خانواده ی مومن ، گوشه ای دور از خانه ، مردی را میبیند ، میفهمد که آن مرد قصد دارد که به او نزدیک شود ، قطعا میترسد ، از اعوذ میتوانید متوجه ی ترس و خوف در مریم دختر عمران شوید ، میتوانید عفت او را هم بفهمید ، اگر عفیف نبود ، نیازمند پناهگاه هم نبود ، حالا با این تصویر برداری عفت زنانه را ستیزی پناه جویانه مینامیم .
چقدر شجاعت برای مردها خوب است ، به همان اندازه برای زنها بد است . شجاعت مرد ، او را وادار میسازد تا از خود و نوامیسش دفاع کند . چشمهای هرزه و قلبهای مریض در محدوده ی مردان شجاع کمتر حاضر میشوند . و ترس معصومانه و خوف آبروخواهانه ، پرهیز عاقلانه از اوباش را برای زنان بهمراه دارد .
و امروز من حق دارم نسبت به قصد و نیت آنهایی که در دنیا مدال شجاعت برای زنان تقسیم میکنند و از ده زن شجاع ، هفت زن مسلمان را برمیگزینند ، مشکوک باشم . ذهن تصویری من نمیتواند قصد شریرانه آنها را نبیند . نمیتواند حضور مردهای آنوسی ای که در مطرب خانه ای بنام تلویزیون با ابرو های گرفته شده و صورت های بزک شده ، الگوی جوانهای ما میشوند را نادیده انگارد . از یک طرف میخواهند زهر شجاعت و تهور را در کام دختران ما بریزند و از سوی دیگر میخواهند مردان ما را با تزریق رسانه ای هورمون زنانه ، از مردی و مردانگی ساقط کنند .
برای مبارزه با شیطان باید بیدار بود ، برای مبارزه با شیطانی که امروزه به مصداق چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا ، باید بیداری مضاعف داشت .
پس مریم سلام الله علیها بخاطر ترس آبروخواهانه ، به ستیزی پناه جویانه دست میزند . باز هم از ذهنتان بخواهید که همچنان تصویر سازی کند ، مریم به کجا پناه میبرد ؟ انی اعوذ بالرحمن ، عقل حکم میکند وقتی گلوله میآید ، رزمنده به اولین سنگر پناه ببرد ، نزدیکترین پناهگاه و سهل الوصول ترین پناهگاه ای که مریم مقدس به آن پناه میبرد ، خداست . و این وظیفه ی همه است که حالتی را در جامعه ترسیم کنیم که زنان ما ، دختران ما و آحاد مردم ما بوی خدا را از هر در و دیواری استشمام کنند ، لحظه ای که نیازمند پناه اند ، بدانند به کجا و نزد چه کسی بروند .
مریم در جبهه ی دفاع از عفت دست و پا بسته نیست ، سنگر میگیرد انی اعوذ بالرحمن منک و شلیک هم میکند . ان کنت تقیا ، راه نجات را به مرد نشان میدهد . اگر حقوقدانان ، و کسانی که متصدی تنظیم و نگارش قوانینند ، و میخواهند با تصویب قانونی عفاف را در جامعه تحکیم کنند و دیگرانی که مجری دفاع ازعفت جامعه هستند ، نگاهشان فقط سخت افزاری باشد ، نه اینکه نشود با زور و اجبار ، پاکی و زیبایی را گسترش داد ، اتفاقا بعضی ها در پستی و حماقت و رودست خوری به جایی رسیده اند ، که چیزی جز زندان و اعدام آنان را مهار نخواهد ساخت ، میخواهم بگویم نگاه سخت افزاری ماندگاری ندارد ، یا ماندگاری آن محدود است . باید زمینه های تقوی را در خانه ، خانواده و جامعه گسترش داد . تقوی حالتی نفسانی و فردی است که قوانین حکومتی باید آن را در جامعه عزیز و معتبر سازد .
اکنون براحتی میتوانید عفت مردانه را در ماجرای همسر عزیز مصر و حضرت یوسف علیه السلام هم تماشا کنید . لولا ان رای برهان ربه گریز عارفانه را برای حضرت یوسف علیه السلام به همراه آورد . هم در قصه ی حضرت مریم علیها السلام و هم در قصه ی حضرت یوسف علیه السلام نکات فراوان دیگری وجود دارد که ما به خود شما واگذار میکنیم . آنچه که ما به عنوان دشمن شناسی از این دو قصه بدست میآوریم و تقدیم شما عزیزان میکنیم این است که تئوری سازان رسانه ای یهودی ، مدتهاست که جمعی را با شعار تقویت هاضمه فرهنگی به جان مردم مسلمان انداخته اند ، مردم ما و شما دوستان جوان من میدانید ، اباحه اندیشان درجه ی دو و سه هم بدانند که باز گذاشتن روابط زن و مرد به بهانه ی تقویت هاضمه ی فرهنگی گناهی نابخشودنی و عملی بسیار ساده لوحانه است .
ادامه دارد ....