بسم الله الرحمن الرحیم
گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت بیست وچهارم )
و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم
اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا
اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .
وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری .
در این قسمت از صحبتهایمان میخواهم از شما تقاضا کنم که شنونده ی سخنان آقای چارلز سویندال که یک مسیحی است ، اما با استناد به فصل سی و نه کتاب پیدایش ، اولین کتاب عهد قدیم یا همان تورات صحبت میکند ، باشید . میگوید : من رمز موفقیت یوسف را در پیروزی اش بر وسوسه پیدا کرده ام . او از ضعف خودش آگاه بود . از قدرت و توانمندی دشمنش نیز آگاه بود . پس او بر مبنای این آگاهی عمل میکند . یوسف خیلی خوب میدانست که نباید با این غول پنجه به پنجه شود . آقای سویندال با انتقاد از آنانی که برای دوری از گناه توصیه میکنند که باید به دورمان حصار بکشیم و از همه فاصله بگیریم ، میگوید : آنها با این برداشت نادرست خود از آیات کتاب مقدس ، زندگی مسیحی را خشک و شکننده و به دور از شادی و نشاط ساخته اند . میگوید : مسلما من پیشنهاد نمیکنم ، اگر در فضا و یا محیطی هستی که وسوسه به سراغت آمد ، در آن مقاومت کنی و در آن مکان بمانی . ببینید چه بر سر یوسف آمد : و روزی واقع شد که به خانه در آمد تا به شغل خود ب÷ردازد و از اهل خانه کسی در آنجا نبود . پس جامه ی او را گرفت گفت با من بخواب . اما او جامه ی خود را به دستش رها کرده ، گریخت و بیرون رفت ( پیدایش 39 : 11 – 12) . میگوید : زمان مقابله با وسوسه زمانی است که ما هنوز در وسوسه نیافتاده ایم . اگر هم زمانی رسید و ما در وسوسه قرار گرفتیم . کتاب مقدس ، تنها یک راه حل برای همه ی ما دارد و یک فرمان : از آن بگریز . آقای سویندال از شما میخواهد به آیه های زیر در کتاب عهد جدید هم نگاه کنید . از زنا بگریزید ( اول قرنتیان 6 : 18 ) . لهذا ای عزیزان من ، از بت پرستی بگریزید ( اول قرنتیان 10 : 14 ) . ولی تو ای مرد خدا از اینها بگریز ( اول تیموتائوس 6 : 11 ) . اما از شهوات جوانی بگریز ( دوم تیموتائوس 2 : 22 ) . آقای سویندال توصیه میکند : دنبال استدلال نگرد . با آن جر و بحث نکن . تو سر آیه نزن . و محض رضای خدا شرائط را سبک و سنگین نکن . فرار کن . مثل ساختمانی که در آتش فرو رفته و هر آن بخواهد بر سرت فرو بریزد . به شما قول میدهم اگر تصمیم بگیری که در وسوسه بمانی و با آن بجنگی ، شکست میخوری ، فرار کن . آقای سویندال یکبار دیگر با اشاره به آیه دوازده از فصل سی و نه کتاب پیدایش که میگوید : او جامه ی خود را به دستش رها کرده ، گریخت و بیرون رفت ، به شما دوستان جوانم توصیه میکند : نترس از اینکه در سر مخالفت با وسوسه کمی خشک و بی ادب باشی . با جنگنده ای که قصد از بین بردن روح تو را دارد ، باید جنگجو باشی . وسوسه های شما دوستان شما نیستند ، هر چند که به ظاهر اینطور خودشان را به شما جلوه میدهند . اما وسوسه های شما امید دارند که بتوانند شما را به زانو در بیاورند حالا به هر قیمتی و به هر بهایی . و وقتی شما را به زانو در آوردند با شما مثل برده های خودشان رفتار میکنند .
البته مطالب آقای چارلز سویندال زیاد است ، من بخشهایی را برای شما دوستان خوبم نقل کرده ام . شما میتوانید کتاب او را که آقای حسن گل هاشم به نام بارآوری پاکدامنی و عفت در دنیایی ناپاک ترجمه کرده است بخوانید .
من چون مطالب آقای سویندال را پسندیدم برایتان آوردم ، نمیخواهم در آن ان قلتی بیاورم و ایرادی را مطرح کنم . شما کاملا لحن پر از محبت آقای سویندال را احساس میکنید . و ما از باب اینکه من لم یشکر المخلوق ، لم یشکر الخالق ، سپاس قلبیمان را تقدیم آقای سویندال میکنیم . منتها ما از باب اینکه مسلمانیم و شما ممکن است بخواهید موضع قرآن متین را در این مورد بدانید ، یکی دو آیه از سوره ی اعراف را برایتان میخوانم : و اما ینزعنک من الشیطان نزع هرگاه ار سوی شیطان دامی برایت پهن شد ، شیطان در تو وسوسه و جنبشی پدید آورد فاستعذ بالله بسوی خدا فرار کن انه سمیع علیم او صدای تو را میشنود و به چگونگی محافظت از تو داناست . ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان این روش پرهیزگاران است که هرگاه وسوسه های شیطانی در دلشان قرار گیرد تذکروا خدا را بیاد میآورند فاذا هم مبصرون و همان لحظه بدون هیچ فاصله ی زمانی بصیرت و بینایی پیدا میکنند .
ادامه دارد ....