سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

هال سل و خدا شناسی (1)

پیش از این گفتگوی یهود با رسول الله (ص) را بیان کردیم . اکنون به گفتگوی مسیحیان با حضرت خاتم الانبیاء (ص) توجه کنید . ابن عباس میگوید : ان وفد نجران قدموا علی رسول الله (ص) فیهم السید و العاقب ، فقالوا للنبی (ص) : صف لنا ربک . من ای شئ هو ؟ فقال النبی (ص) : ان ربی لیس من شئ و هو باین من الاشیاء . فانزل الله عز و جل : قل هو الله احد .

بسم الله الرحمن الرحیم . قل هو الله احد . الله الصمد . لم یلد و لم یولد . و لم یکن له کفوا احد .

چرا روایات زیادی در فضیلت این سوره وارد شده است ؟

چرا فقهاء امتیازاتی برای این سوره قائل شده اند ؟

آیا دوست جوان من میداند : که در نماز بعد از حمد همینکه شروع به خواندن قل هو الله احد نمود ، حق ندارد آن را ناتمام رها سازد ؟

و آیا دوست خوب من تا کنون اندیشیده است ، که چرا مستحب است ، که در هر نماز یومیه بعد از حمد لااقل یک سوره ی توحید خوانده شود ، تا هیچ نمازی از سوره ی قل هو الله احد خالی نباشد ؟

چه حقیقتی در این آیات مختصر نهفته است ، که گفته اند : اگر نبود جز همین سوره ، برای اهل بینش و بصیرت کافی بود که کل پیام الهی را دریابد و رهنمون شود ؟

چرا این سوره ی کوچک ، با پنج آیه ی کوتاه ، اسم های زیادی به خود گرفته است ؟ و آیا دوست خوب من در باره ی معانی اسم های این سوره مطالعه کرده است ؟

در زیر تعدادی از اسمهای این سوره را میآوریم .

1/ توحید 2/ اخلاص 3/ اساس 4/ تجرید 5/ تفرید 6/ معرفت 7/ صمد 8/ برائت 9/ نجات 10/ مقشقشه 11/ نور 12/ تحدید 13/ امان

هر یک از این اسمها میتواند انسانهای ژرف اندیش ، آنانی که دارای بعد سوم هستند را تا مدتهای مدیدی به خود مشغول دارد .

اگر صفحه ی 650 شرح چهل حدیث امام خمینی رحمة الله علیه را باز کنید ، در آنجا میخوانید که : ریاضیین عمق را بعد سوم جسم ، که از سطح فوقانی شروع و به سطح تحتانی ختم میشود ، اطلاق میکنند . چنانچه طول را بعد اول و عرض را بعد دوم میخوانند . و نیز به همین اعتبار شخص صاحب نظر دقیق را متعمق ، و نظر دقیق را نظر عمیق گویند ، و نظر غیر عمیق را نظر سطحی گویند . امام رضوان الله تعالی علیه میافزاید : گوئی برای مطالب علمیه نیز عمقی و تهی است که شخص متعمق به عمق آن فرو میرود و حقایق را از تک آن خارج میکند ، و شخص جلیل النظر در همان سطح باقی مانده و به عمق فرو نرفته است .

دوست جوان من باید بداند : که برای یافتن معنا و مفهوم سوره ی قل هو الله احد چاره ای جز فرو رفتن در عمق اقیانوس عظیم پروردگاری نیست . اینجا باید غواصی چیره دست و ماهر بود . تجربه ی فراوانی را باید با خود داشت . تا هر چه بیشتر و بهتر صیادی کرد .

امام قدس سره الشریف که بسیار متبحر در صید مروارید های گرانبها از عمق اقیانوس آیات الهی بود ، در عظمت ورود به بحر خروشان سوره ی قل هو الله احد ، میگوید : چگونه برای مثل من در شریعت انصاف جائز است ورود در تفسیر چیزی که حق تعالی فرو فرستاده برای اشخاص متعمق و علمای محقق .

و همه ی این مطالب مستند است به فرمایش امام سجاد علیه السلام در پاسخ از توحید . سئل علی بن الحسین علیهما السلام ، عن توحید . فقال : ان الله عز و جل علم انه سیکون فی آخر الزمان اقوام متعمقون ، فانزل الله تعالی : قل هو الله احد . -- اصول کافی ج 1 ص 93 ما نقل کردیم از ص 649 شرح اربعین حدیث امام ره --

ادامه دارد .....

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 85/9/12ساعت  8:20 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]