سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

هال سل و یهوه شناسی (2)

آگاهی : کتاب تحقیقی در دین یهود اثر ارزشمند آقای جلال الدین آشتیانی را مطالعه کنید . ما در این نوشته ی مختصر از بخش چهارم همین کتاب گران سنگ بهره برده ایم . والسلام .  

یهوه نام خدای یهودیان ، به معنای او هست میباشد . تقریراین نام تا پیش از گزینش حروف صدا دار در زبان عبری به شکل ی - ه - و بوده است . که آنرا به صورت یاهو و هو تلفظ میکرده اند . به تصریح تورات اسرائیلیان این نام را از پیشینیان خود کسب کرده اند . جمعی به استناد کتاب خروج که میگوید : یهوه در هورب است . و با توجه به اینکه این کوه در تورات کوه خدا نامیده شده است و یهوه نیز به موسی میگوید : که در بازگشت از مصر عبریان را به پای این کوه بیاور و موسی نیز چنین میکند . ، عقیده دارند که نام یهوه از نام خدای کوهستان گرفته شده است . محققین بر این باورند که اسرائیلیان قبل از موسی علیه السلام به خدایان متعددی ایمان داشته اند . و رئیس خدایان را خدای طوفان میدانستند که بر روی گاو نری ایستاده است . و محرک هارون در ساختن گوساله بعنوان خدای اسرائیلیان را در راستای بازگشت به همین عقیده توجیه و تفسیر میکنند . ( البته ما مسلمانان هارون علیه السلام را منزه از این تهمت میدانیم ) . و اگر موسی علیه السلام همانگونه که کتاب خروج میگوید و مجسمه ایکه هارون آنرا ساخته است را میشکند ، مفهومش آن است که با این عقیده برای همیشه قطع رابطه میکند . امروزه کلیسا و کنیسه دست در دست هم ، سعی بر یهوه پرست نشان دادن اجداد اسرائیلیان دارند . و با توجیه و تفسیر های توام با تغییر مفاهیم اولیه و قدیمی همراه با پیچیده گویی و معما بافی در صدد هویت دادن به بنی اسرائیل و ایجاد یک تاریخ پیوسته برای آنان میباشند ، چیزی که اسرائیلیان فاقد آن بوده و هستند .

تورات علاوه بر یهوه دو اسم دیگر هم برای خدا میآورد الوهیم و یهوه - الوهیم . به تفسیر ربی ها که اساتید علوم الهی یهودی هستند توجه کنید . آنان میگویند : ابتدا خدا تصمیم گرفت که جهان را با عدالت مطلق هدایت کند ، پس در این دوران الوهیم نامیده شد . از آنجاییکه الوهیم در زبان عبری به معنای قاضی هم هست مانند یک قاضی سختگیر عمل میکند . ولی خدا میبیند که جهان تاب عدالت او را ندارد پس رحمت و شفقت و بخشش را ضمیمه ی آن مینماید و نام یهوه - الوهیم به خود میگیرد . اما باز هم میبیند که حتی جهان قادر نیست عدالت و رحمت را تواما تحمل نماید . سرانجام فقط با بخشش و رحمت حکومت میکند و در آن زمان یهوه با رحوم به معنای بخشنده و مهرورز توام شده و فقط خدای رحمان یا یهوه خوانده میشود . البته این نوع توجیه و تفسیر همچنان حکایت از آن دارد که بزرگان و دانشمندان یهود از گذشته های دور تا کنون خدا را همچون موجودی تجسم میکنند که عقل او مانند عقل انسان باید با تجربه ، با واقعیات و با بندگانش آشنا شود

از عمده گناهان نابخشودنی که اسرائیلیان در اولین دستور از ده فرمان در فصل بیستم از سفر خروج موظف به دوری از آن میشوند ، این است که از خدا هیچ صورتی مجسم ننمایند و نکته ی جالب آن است که در آیات انتهایی فصل سی و سه از سفر خروج  موسی از یهوه تقاضا میکند روی خود را به او بنماید . و خدا میگوید روی مرا هیچ انسانی قادر نیست ببیند . و نکته جالبتر این است که نویسنده ی کتاب خروج به هر صورتی مایل است خدا را بنماید از رو نشد از پشت . لذا آیات 22 و 23 میگوید : وقتی جلال من میگذرد ، تو را در شکاف این صخره میگذارم و با دستم تو را میپوشانم تا از اینجا عبور کنم ، سپس دست خود را برمیدارم تا مرا از پشت ببینی ، اما چهره ی مرا نخواهی دید .

تجسم خدا بهر صورتی گناه عظیمی است و شکل سازی از او با کیفر مرگ همراه میگردد ولی چگونه است که موسی چهره به چهره با یهوه به سخن مینشیند ، خدا با ابراهیم غذا میخورد ، هارون از یهوه بت میسازد و خدا به دفعات و مکرر حتی دهها نسل بعد از موسی به شکل انسان ظاهر میشود . گاهی رحیم و صبور و کریم و بخشنده میگردد که رحمت عظیمش نصیب هزار پشت میشود و گناهان و خطاها را میبخشد . ولی در جای دیگر خدا قهار و هراسناک و زود رنج و خشمگین و قسی و خونخوار و مکار میگردد و انتقام او شامل نسلها میشود . تا جائیکه محققینی چون ادوارد مایر و ویل دورانت او را عفریت شب و الوهیت هراسناک مینامند . 

در سخنی که یهود با رسول الله حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم دارد و مفسرین آن را در سبب نزول سوره ی امان میآورند ، تصور انسانی خدا در یهود زمان رسول الله (ص) نیز آشکار است . ابوالفضل رشیدالدین میبدی در جلد 10 کشف الاسرار صفحه ی 662 میگوید : ان ناسا من الیهود جاؤا الی رسول الله (ص) فقالوا : همانا جمعیتی از یهود نزد رسول خدا آمدند و گفتند : صف لنا ربک . خدایت را برای ما توصیف و معرفی کن . فان الله انزل نعته فی التوریة . براستی خداوند صفاتش را در تورات بیان کرده است . فاخبرنا من ای شی هو ؟ به ما خبر ده خدا از چیست ؟ من ای جنس هو ؟ از کدام جنس است ؟ و هل یاکل ؟ آیا چیزی میخورد ؟ و هل یشرب ؟ آیا چیزی مینوشد ؟ و ممن ورث الدنیا ؟ و دنیا را از چه کسی ارث برده است ؟ و من یورثها ؟ و آن را برای چه کسی به ارث میگذارد ؟ فانزل الله عز و جل : قل هو الله احد . پس خدای بزرگ سوره ی اخلاص ، نجات ، معرفة ، نور ، اساس ، تفرید ، تحدید و امان را نازل فرمود .

ادامه دارد .....             



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 85/7/30ساعت  6:48 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]