سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

10 - زیرکی لوط علیه السلام در گفتگو با لوطیان .

 

از پاسخ مردان قوم لوط دانسته میشود که : گرفتاران شهر گناه سخت به ضرب المثلی که میگوید : خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ، پایبندند و نسبت به آن اهتمام دارند .

همچنین از پاسخ مردان قوم لوط دانسته میشود که : لوط علیه السلام بسیار زیرک است ، در حالی که میداند فضا زدگان و منفعلان از جو آلوده ، تسلیم خواست او نمیشوند ، نه ایثار او را میپذیرند و نه از خدا واهمه میکنند ، با این وجود او ساکت نمینشیند ، درخواستش را آنگونه فریاد میزند که همه ی مردان بی احساس قوم میشنوند ،  لوط علیه السلام به همین اندازه هم اکتفاء نمیکند ، از همه ی مردان حمله ور اعتراف میگیرد . تا از این طریق راه گریز از عذاب الهی را بر گنهکاران بی حیای قومش مسدود نماید . قال یا قوم هولاء بناتی هن اطهر لکم . فاتقوا الله و لا تخزون فی ضیفی ، ء لیس منکم رجل رشید ؟ قالوا لقد علمت ما لنا فی بناتک من حق و انک لتعلم ما نرید . و خداوند با نقل این گفتگوی مختصر و قرار دادن آن در قرآن عزیز  بر زیرکی و درستی پیشنهاد و موعظه ی حضرت لوط  و مفاهیم برآمده از آن مهر تایید و تصدیق میزند .

 

لوطیانی که اینک در عذاب جهنم معذب میشوند ، اگر بگویند : خدایا زمانی خلود در آتش حهنم جائز است که رسولی ما را با قوانین الهی آشنا و از آینده ی پر از رمز و راز با خبر میساخت . خدای متعال خواهد گفت : و لوطا آتیناه حکما و علما . و ما به لوط مقام نبوت و حکمرانی عطا کردیم .

و زمانی که بگویند : خدایا این رسول تو چه پیشنهادی ارائه نمود که علاوه بر هماهنگ بودن با فطرت انسانی ، ما را به آن فرا خوانده باشد ؟ خدای متعال خواهد گفت : هولاء بناتی هن اطهر لکم . ازدواج با جنس مخالف را پیشنهاد کرد ، بعلاوه با ایثار و از خود گذشتگی دخترانش را عرضه داشت .

و اگر بگویند : خدایا ای کاش معرفت تو را از ما میخواست ، نام تو را بر زبان میآورد ، شاید ما شرم و حیاء میکردیم ؟ خدای متعال میگوید : بزرگترین ماموریت انبیاء و ائمه سعادت و نیکبختی ترویج نام خداست و لوط نیز از این قاعده مستثنی نیست ، لذا بعد از پیشنهاد ازدواج فرمود : فاتقوا الله . از خدا بترسید . اما شما نترسیدید .

و اگر بگویند : خدایا گناه با خدا مغایرت دارد و هر اندازه گناه در دل جای گیرد ، تقوی و پرهیزگاری کمرنگتر و کمرنگتر میشود ، کاش بجای فاتقوا الله ، حس جوانمردی و فتوت را در ما برمیانگیخت ؟ و لوط نیز چنین کرد : و لا تخزون فی ضیفی . مرا نزد مهمانهایم شرمنده و خجل نسازید .

و اگر بگویند : کاش از بین ما مردی را به استغاثه و کمک خواهی میطلبید ، که اگر چنین میکرد ما قطعا به یاری او میشتافتیم و اجازه نمیدادیم که نزد مهمانش رسوا و آزرده خاطر گردد ؟ و خدای بزرگ میگوید : و لوط چنین کرد ، ء لیس منکم رجل رشید ؟ آیا یک مرد رشید در میان شما نیست ؟ و در بین شما حتی یک مرد به یاری او برنخاست .

 

شما نیز به این پرسش پاسخ دهید ؟

 

آیا اکنون حکمت آوردن فاسقین بعد از قوم سوء در آیه ی 74 سوره ی انبیاء واضح و آشکار نشده است ؟ و لوطا آتینه حکما و علما و نجیناه من القریة التی کانت تعمل الخبائث انهم کانوا قوم سوء فاسقین . و به لوط  حکومت و دانش عطا کردیم و او را از شهری که کارهای پلید انجام میداد ( شهر گناه ) نجات دادیم ، به راستی آنها گروهی زشت و مردمی منحرف  بودند .

برداشت جمعی از محققین عالیرتبه در تفسیر نمونه  که میگوید : تعبیر فاسقین بعد از قوم سوء ممکن است اشاره به این باشد که آنها هم از نظر قوانین الهی ، مردمی فاسق بودند ، و هم از نظر معیارهای مردمی ، حتی قطع نظر از دین و ایمان افرادی پست و پلید و آلوده و منحرف بودند ، قابل ملاحظه است .

اولین مشخصه ی ساکنان شهر گناه ، آنارشیم و بی قانونی است . قانون گریزی رکن اصلی مردم ساکن در گناه شهر است . آنان به هیچ یک از قوانین حقی که منطبق با فطرت آدمی است در دل اعتقادی ندارند . انهم کانوا قوم سوء فاسقین . و در عمل بر خلاف آیات الهی هماهنگ با وارونگی و آلودگی  فضا هر عمل خبیثی را بجا میآورند .

 

11 - آرزو های لوط علیه السلام ، همچنان زنده است .

 

گرچه عذاب الهی قوم لوط را برای همیشه از صفحه ی روزگار محو کرد اما تفکر همجنس خواهی برآمده از فضای آلوده که در مردان قوم لوط به شکل حریصانه ای خودنمایی داشت ، هرگز به پایان نرسید . لذا لوط علیه السلام بعد از اینکه راههای متفاوتی مانند عرضه ی دخترانش جهت ازدواج ، توصیه به تقوی الهی و تحریک عواطف انسانی  را برای جلوگیری از تعرض همجنس خواهان پیمود و ثمری نیافت ، آرزو و تمنایش را در قالب عبارتی کوتاه به گوش هر کسی که شنونده و خواننده ی کلام اوست ، میرساند . قال لو ان لی بکم قوة او ءاوی الی رکن شدید . کاش برای مقابله با شما قدرتی داشتم و یا به تکیه گاهی استوار پناه میبردم .

بار دیگر متذکر آیه ی 57 سوره ی انبیاء میشوم که میفرماید ما لوط را از شهری که مرتکب اعمال خبیث میشد نجات دادیم . و این فضای آلوده ی شهر است که هرگونه طرح ، برنامه و ابتکاری را عقیم و ناکارآمد میسازد . و آنچه لوط علیه السلام در آرزویش برای همه ی ما  و تا آینده ای نامعلوم به یادگار گذارده است ، ماحصل تجربه ای سخت و دردناک است . پیام لوط که خدای رحمن به جهت محبتی که به ابنای بشر دارد آن را در قرآن عزیز آورده است از زوایای مختلف قابل بررسی و واگویی است . آرزو ها معمولا بر نداشته ها تاکید دارند . قوه و نیرویی که لوط تمنای آن را دارد ، قطعا قوه ی استدلال ، و قدرت درک و فهم موقعیت نیست .  قوه ی تقوی الهی و قدرت بر ایثار عزیز ترین پاره های وجودی او نیست . و لوطا آتینه حکما و علما . ما به لوط حکمت و دانش عطا کردیم . آن قوه و قدرتی که لوط تمنای آن را دارد ، قوه ی قهریه و قدرت سرکوبی گنهکاران بویژه آنانی که منفعلانه طالب گناه و گناهکاری اند ، میباشد . در بیان آرزو ها معمولا گله و شکایتی از وضع موجود یافت میشود . قسمت دوم آرزوی لوط نشان میدهد که خانه ی لوط رکن شدید نیست ، تکیه گاه استواری نیست که بتوان در همه ی مواقع ، بویژه به وقت ضرورت و اضطرار به آن پناه برد و از شر مزاحمان در امان بود .

 

تنبه : آرزو های لوط علیه السلام را محقق سازید .

 

بیان آرزو های لوط در قرآن مسئولیت مدیران خانه ، خانواده و جامعه ی گسترده را نیز گوشزد میکند . آنچه که در ایجاد ، گسترش و پایداری گناهان بویژه گناهان و ناهنجاریهای برآمده از آلودگی فضا نقش عمده و اصلی دارد ، عدم قدرت قهریه و یا قدرتمند نبودن قوای قهریه بعلاوه ی تزلزل خانه و عدم امنیت در جمع اعضای فامیل است . بعبارت دیگر آنچه که کمک میکند تا گناه از قوه و از خیال به فعل و واقعیت نرسد ، کارآ بودن و فعال بودن قوه ی قهریه است . لذا اگر میخواهید فضای آلوده ، مجموعه های ریز و درشت شهر و روستایتان را وادار به گناه و زیر پا گذاردن قوانین الهی و انسانی نسازد از تاسیس و تقویت نیروهای قهریه غفلت نورزید و با کار و تلاش سازنده از محیط های کاری و محل های زندگیتان  تکیه گاهایی مطمئن برای در امان ماندن از آسیب ها و نجات از مزاحمت های عوامل بیمقدار اما سازماندهی شده و مخرب ، بسازید .   

ادامه دارد ...    

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 90/9/20ساعت  7:56 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]