سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

در دفاع از مظلوم ( 8 )

سخنی با یهودا پسر یعقوب و لیه ( قسمت آخر )

جناب یهودا ، برادرتان یوسف علیه السلام در ادامه ی نصیحتش ، کلیدی ترین نکته ای که با کمال تاسف در نسل شما و در آنانی که خود را از نسل شما میدانند ، مفقود است را بیان میکند : ان الحکم الا لله . همه ی امور به دست خداست . اینانی که منسوبان شما ، به عنوان حاکم برسمیت میشناسند و تدبیر عالم و تربیت خود و فرزندانشان را به آنها سپرده اند ، چه مزیتی بر بت ها دارند ؟ بت ها مالک عالم نبودند ، اینان هم نیستند . بت ها اشرافی بر احکامی که به آنها نسبت داده میشد ، نداشتند ، اینان هم اشرافی بر احکام صادره از جانب خود ندارند . آنچه در صدور هر حکمی حائز اهمیت است و بدون آن ، حکم از درجه ی اعتبار ساقط خواهد بود ، مالکیت و تصرف به تمام معنای آن حکم میباشد . لذا صدور حکم از ناحیه ی کسی که مالک و متصرف به تمام معنای آن حکم نیست ، علاوه بر اینکه اهانت به دیگران است ، غیر نافذ هم خواهد بود .

جناب یهودا ، برای اینکه مطالب ما شما را خسته نکند و در فهم مطالب نیز کمک کننده باشد ، تقاضا میکنم حکایت اسلام آوردن حضرت ابوذر علیه السلام را چند بار بخوانید و به سائر دوستانتان توصیه کنید که آن را با دقت مورد مطالعه قرار دهند .

گاهی رسول خدا(ص) می خواست تفریح و اظهار شادمانی کند. به ابوذر می فرمود: «جریان گرویدن خود به اسلام را برای ما بازگو کن.

ابوذر گفت: ما درمیان دودمان خود، بتی داشتیم که نامش «نهم» بود. مدت ها آن را پرستش می کردیم. روزی کاسه شیری برسرآن بت ریختم. همین که از بت غافل شدم. سگی گرسنه از راه رسید و شیرها را لیسید. پس از آن پای خود را بلند نمود، و به آن بت ادرار کرد. همان دم به بت بی علاقه شدم و این اشعار را خطاب به بت گفتم:

الا یانهم، انی قدبدالی

مدی شرف یبعد منک قربا

رایت الکب سامک حظ جید

فلم یمنع قفاک الیوم کلبا

هان ای بت «نهم» برایم آشکار شد که تو از شرافت و ارزش به دور هستی و همین باعث دوری من از تو گشت، چرا که دیدم سگی برتو بالا رفت و تو را لیسید، سپس برتو ادرار کرد و تو نتوانستی خود را از (اهانت) سگ بازداری تا برگردنت ادرار نکند.

وقتی همسرم (ام ذر) این سخن را شنید ناراحت شد و به من گفت: «گناه بزرگی مرتکب شدی که می خواهی پرستش بت «نهم» را ترک کنی!»

جریان ادرارکردن سگ را برایش گفتم. او نیز همچون من از بت متنفر شد و به من در قالب شعر گفت: ای پسر وهب! برای ما خدایی بجوی که کریم و بزرگوار و بخشنده و با ارزش باشد. آن بتی که سگ پستی بالای او رود و او نتواند آن را از خود بازدارد، خدا نیست. آن کسی که در برابر سنگ، سجده می کند و به پرستش آن می پردازد، گمراه و بی خرد و نادان است.

رسول خدا (ص) به ابوذر فرمود: آری «ام ذر» به راستی سخن درستی گفت که جز مردم گمراه و بی خرد در برابر سنگ، سجده نمی کنند.

جناب یهودا ، از اینکه حکم و حکومت خدا را نپذیرفتید و به ترویج احکام غیر الهی پرداختید و به حکومت های غیر خدایی پناه بردید ، چه سود ماندگاری و چه منفعت جاودانه ای نصیبتان شده است ؟ جناب یهودا ، در ادامه حضرت یوسف علیه السلام فرمان خدا ، مبنی بر اینکه جز در مقابل او اظهار بندگی و عبودیت نکنید را با عبارتی کوتاه اما گویا : امر ان لاتعبدوا الا ایاه . بیان کرده است . امر خداست که جز او را پرستش نکنید .

جناب یهودا ، مجدد متذکر میشوم و شما نیز حتما توجه دارید که امر خدا تنها عبادت نیست ، عبادت چنانچه گفتیم عنصری است درونی و فطری ، امر خدا مصداق عبادت را به صراحت در بر دارد . فرمان داده است که جز او را عبادت نکنید .

جناب یهودا ، برادرتان در انتهای آیه ی 40 سوره ی یوسف علیه السلام با اشاره به نکته ای بسیار ظریف دین خدا ، معارف الهی ، حاکمیت حق و اینکه امور به دست اوست و تنها او شایسته و سزاوار عبادت است را دین قیم و آئین درستی و راستی میخواند . گرچه بیشتر مردم از درک این حقیقت ناتوان و عاجزند . ظرافت آیه در این است که اگر به هر دلیلی مردم به این حقیقت غیر قابل انکار نرسند ، دین خدا را نپذیرند ، معارف الهی را ارج ننهند ، به حاکمیت حق راضی نشوند ، غیر خدا را شایسته ی کرنش و تعظیم بدانند ، سر سوزنی از شان و اعتبار آیه کاسته نخواهد شد . این مردم نیستند که ارزش معنوی آیه را تعیین میکنند .

جناب یهودا ، اجازه دهید از شما و مردمی که ادعا میکنند از نسل شما و هم سوی شما هستند و دیگرانی که غیر یهودی اند اما در تفکر و در عمل یهودیگری دارند ، تقاضا کنم که از انس ذهنیتان به محسوسات آرام آرام بکاهید . فرو رفتن در زخارف دنیا سلامت دل را از شما سلب کرده است و استقامت عقلتان را از بین برده است . واضح است دلی که فاقد سلامت است و عقلی که ناتوان از استقامت ، قدرت درک این معنا که : ذلک الدین القیم ، را نخواهد داشت . و واضحتر است که ناتوانی شما از درک این معنا هیچ خللی در درستی و محکمی آیه وارد نخواهد ساخت . ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لایعلمون . تنها دینی که قادر است جامعه را مدیریت کند و باعث سعادت و نیک فرجامی شود ، قوی و محکم باشد و تزلزلی در معارفش به وجود نیاید ، دین توحید ، خدا پرستی و یکتا پرستی است .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 87/11/1ساعت  6:22 صبح  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]