سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم


گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت پنجاه و هشتم )

و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا .

اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری . 

مرحله ی دومی که کربی اندرسون به استناد گفته ی مورخان متذکر آن میشود ، گذرازباورهایی است که در مرحله ی اول باعث رهایی و نجات مردم گردیده است . و من بجای اینکه از مورخان در این مورد شاهد بیاورم . که ممکن است با ان قلت مواجه شود ، از نهج البلاغه  شاهد میآورم . شما با مطالعه ی  خطبه ی 88 متوجه میشوید که بعد از گذشت حدود سی سال از نهضت رسول خدا ، مردمی پیدا شدند که با جرات و دلیری فوق العاده پا روی همه ی باور های اولیه گذارده اند . و امروز شما در ایران ما نیز همین مورد را میتوانید به وفور مشاهده کنید . گفته ی جرج سانتایانا را بخاطر بیاورید .  آنهایی که گذشته را فراموش میکنند ، محکوم به تکرار آنند . امیر سلام الله علیه میفرماید : فیا عجبا ، در شگفتم . وما لی لا اعجب من خطاء هذه الفرق ، و چرا در شگفت نباشم از خطای این گروهای پراکنده . علی اختلاف حججها فی دینها ؟ با دلایل مختلفی که هر کدام در مذهبشان دارند ؟ لا تقتصون اثر النبی ، اینان پا جای پای پیامبر نمیگذارند . و لا یقتدون بعمل وصی ، از رفتار وصی و جانشین پیامبر هم پیروی نمیکنند . و لا یومنون بغیب ، به غیب ایمان ندارند . و لا یعفون عن عیب ، و خود را از عیب بر کنار نمیدارند . یعملون فی الشبهات ، به شبهه ها عمل میکنند . و یسیرون فی الشهوات ، و در شهوت ها غوطه میخورند . المعروف فیهم ما عرفوا ، نیکی در نظرشان همان است که خود میپندارند . و المنکر عندهم ما انکروا ، و زشتی ها نزدشان همان چیز هایی است که خود زشت میدانند . مفزعهم فی المعضلات الی انفسهم ، در حل مشکلات به خود پناه میبرند . و تعویلهم فی المهمات ( المبهمات ) علی آرائهم ، و در مبهمات تنها به رای خود تکیه میکنند . کان کل امریء منهم امام نفسه ، گویا هر کدامشان امام و رهبر خودشان اند . قد اخذ منها فیما یری بعری ثقلت و اسباب محکمات ، که به دستگیره های مطمئن و اسباب محکمی که خود باور دارند ، چنگ میزنند .

در دنیا وقتی ملتها را بررسی میکنند به ایران که میرسند ، میگویند ، ایرانی ها ملتی فرهنگی هستند . یعنی تحولات ، چه از نوع مثبت و چه از نوع منفی باید از طریق فرهنگ صورت گیرد . و البته این به معنای آن نیست که مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و نظامی بی تاثیر است . خیر ، آنها موثرند ، اما کفه ی فرهنگ همیشه در تحولات ایران سنگینتر بوده است . تا جاییکه گفته اند : شیطنت های فرهنگی از نوع ابتذال در این قسمت از دنیا حتی بیشتر از بمب و موشک نمود خواهد داشت . عبارتی را شماره ی 17 سروش بانوان از میشل هولباک ، دارد که گویای همین مطلب است ، این نویسنده ی اسلام ستیز فرانسوی میگوید : برای غلبه بر مسلمانان باید آنها را به فساد کشید . ما از راه زور نمیتوانیم افراط گرایی دینی را متوقف سازیم ، پس بهتر است مسلمانان را به فساد بکشانیم . جنگ بر ضد افرط گرایی اسلامی با کشتن مسلمانان فائده ای ندارد ، فقط با فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت . باید به جای بمب دامن های کوتاه و گوشواره فرو بریزیم.

لذا در مرحله دوم که گذر از باور های رهایی بخش نام دارد ، مجددا  نقش عالمان و اندیشمندان برجسته میشود . منتها این بار آنان معکوس عمل میکنند . و میدان را به جهال و احمق ها میسپارند . یک عبارتی امیر سلام الله علیه در حکمت 283در ارتباط با علل هلاک الشعب ، یعنی علتهایی که باعث سقوط ملت میشود ، دارند . تقاضا میکنم خودتان مطالعه کنید . کاربرد این حکمت ، مرحله ی گذر از باور های انقلابی است . میفرماید : جاهلکم مزداد ، جاهلان شما پرتلاشند . و عالمکم مسوف ، و دانشمندانتان تن پرور و کوتاهی ورزند . در این مرحله مطرب ها و رقاصه ها بدروغ نام هنرمند میگیرند . هنرپیشه ها و ورزشکار ها با انواع حیل به عنوان الگو و اسوه برای دختر ها و پسر های نوجوان و جوان ما مطرح میشوند . آیا فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که میفرمایند : یاتی علی الناس زمان ، بر مردم زمانی خواهد آمد . یکون اسعد الناس بالدنیا لکع بن لکع ، که در آن زمان ، آدم پست فرومایه بنده ی هوای نفس ، فرزند آدم پست ، خوشبخت ترین افراد جهان خواهد بود . مربوط به همین دوره ی پا گذاری روی ارزش های مقدس نیست ؟ آیا پا گذاری ، پایکوبی و لگد مال کردن آنانی که در ادامه ی فرمایش رسول خدا در واقع بهترین مردم خوانده شده اند ، مربوط به همین دوره ی نیست ؟ وجود علمای مسوف که از دین و دانش فقط به پوسته ی آن اکتفاء کرده اند ، از دین و دانش تنها به قسمت پول ساز آن توجه دارند ، زمینه ی کار و تلاش مضاعف را برای الگو های بی اصل و نسب مهیا ساخته است . سقوط علماء و اندیشمندان در این مرحله به حدی است که خداوند  آنان را قطاع الطریق مینامد .

حدیث قدسی است : لا تجعل بینی و بینک عالما قلبه مفتون بحب الدنیا ، بین من و خودتان عالم و دانشمندی را که وجودش پر شده از دنیا دوستی ، قرار ندهید . فانهم قطاع طریقی . اینکه قلب عالم و استادی که مملو از محبت به دنیا شده چیزی نیست که خارج از فهم شما باشد . این چنین موجودات موذی را که مرموزانه برای همان نسیم دگرگونی پادویی میکنند ، رسوا کنید ، توبیخ کنید ، سرزنش کنید ، شاید پیش از اینکه مشمول اقتل الموذی قبل ان یوذی شوند ، نجات پیدا کنند .

قطاع طریقی خطرناکتر و کثیفتر از آن دزدی است که فقط مال و ثروت مردم را به سرقت میبرد . او شما را از پول ، از طلا ، از فرش و از ماشین محروم میسازد و این شما را از آدم شدن ، خلیفه ی خدا شدن و به خدا رسیدن باز داشته است . گناه این به مراتب عظیم تر و بزرگ تر از دزد مال است .

ادامه دارد ... 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 86/5/2ساعت  4:1 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]