سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم




گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت پنجاه و ششم )


و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا


اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .



وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری

 

جرج سانتایانا عبارتی دارد که خوب است مدام آنرا برای یکدیگر تکرار کنیم ، میگوید : آنهایی که گذشته را فراموش میکنند ، محکوم به تکرار آنند .

 

نگوییم که ما مسلمانیم ، اگر در خانه یمان مفسده بود ، هرزگی بود ، مال حرام بود ، شراب بود ، اختلاط محرم و نامحرم بود ، همسر آزاری بود ، شوهر ستیزی بود ، ایراد ندارد .

 

نگوییم اگر یتیمی را راندیم ، بینوایی را آزار دادیم ، اگر کلاه برداری کردیم ، ربا خوردیم ، سرقت کردیم ، عیبی ندارد .

 

نگوییم که ما امام زمان داریم ، امام حسین داریم ، امام رضا داریم ، پس بیمه ایم .

 

نگوییم که ما انقلاب کردیم ، جنگ کردیم ، جان باز دادیم ، اسیر دادیم ، شهید دادیم و حالا شهداء انقلاب ما را حفظ میکنند .

 

این نوع تفکر سم مهلک است . و اینگونه تصور یک دام خطرناک است .

 

اینگونه نیست ، انقلاب ما عظیمتر از انقلاب رسول الله نیست . همینکه امت رسول الله پایشان را کج گذاردند ، فرزندان رسول الله کتک خوردند .

 

ما حق نداریم بدون کار ، بدون تلاش و بدون زحمت ، عاطل و باطل باشیم و فقط به افتخارات گذشته دل ببندیم . این بیان مولا در حکمت 23 است . خوب توجه کنید ، این عبارات باید با زیبا ترین شکل نوشته شود و بر پیشانی آسمان نصب گردد ، هر روز صبح بجای خورشید این عبارات طلوع کند ، ما باید نور و گرمای زندگیمان را از این عبارات بدست آوریم . میفرماید : من ابطا به عمله لم یسرع به نسبه ( حسبه ) کسی که کردارش او را به جایی نرساند ، افتخارات خاندانش او را به جایی نخواهد رساند .

 

اگر دین در معاملات ما حضور نداشت ، در محاکم ما فعال نبود ، در مجالس عقد و عروسی حضوری صوری پیدا کرد ، اگر دین در مدارس و دانشگاهها در متن نبود ، و در بانکها توجیه گری کرد ، و اگر خدای نخواسته دین فقط لقلقه ی زبان ما شد ، چه تضمینی وجود دارد که مقابل امام حسین علیه السلام موضعی خصمانه نگیریم ؟ مگر آنهایی که امام حسین علیه السلام را شهید کردند ، خیمه ی اهلش را به آتش کشیدند و زنان و کودکانش را به وضع دلخراشی به اسارت بردند ، آدم دو پا نبودند ؟ مسلمان نبودند ؟ مگر از کرات دیگر آمده بودند ؟ آنها هم به همین درد گرفتار شده بودند . الدین لعق علی السنتهم . دین فقط لقلقه ی زبانشان شده بود . دینی که فقط لقلقه ی زبان باشد ، میتواند امام حسین را به شهادت برساند . قابلیت این را دارد که شلاق ستم را به روی اطفال امام حسین بنشاند .

 

همه ی مصیبتهای بشر ریشه در خانه و خانواده دارد . این یک اصل است . ما از موارد استثناء صحبت نمیکنیم . چند نفر مثل ادواردو آنیلی شدند ؟ اینها جزء موارد نادر است . ما برای رفع ناهنجاریها هر اندازه که در بیرون خانه مانور بدهیم ، تجهیزات و امکانات فراهم کنیم ، نیرو و سرباز بسیج کنیم ، باز هم نمیتوانیم ناهنجاریها را از بین ببریم ، حتی نمیتوانیم کم کنیم . بیرون خانه حکم شاخ و برگ را دارد و درون خانه حکم ریشه . شما شاخ و برگ درخت را آرایش کن ، تزیین کن اگر ریشه اش مریض باشد بعد از مدت کوتاهی آن شاخ و برگ تزیین شده ، زیباییش را از دست میدهد ، پژمرده میشود .

 

یک کتابی است به نام رقص و شادی ما ، به مرگ و نیستی تبدیل شده است . این کتاب را آقای کارل ویلسون نوشته است . آقای ویلسون در این کتاب خصوصیات مشترک افول خانواده را در یونان باستان و امپراتوری رم بیان کرده و آنها را در هفت مرحله شماره کرده است . آقای کربی اندرسون برای اینکه افول و سقوط خانواده را برای هم دینی هایش بیان کند و آنان را نسبت به پاک نگهداشتن محیط خانه و خانواده هشدار بدهد ، همین هفت موردی که آقای ویلسون در کتابش آورده است را عینا تکرار میکند .

 

ما هم به اختصار آنها را برای شما دوستان جوان بیان میکنیم . شما روی این موارد کار کنید . همان مسئله ی آب کشیدن را که در صحبتهایمان بیان کردیم را در نظر داشته باشید . این موارد را با اوضاع و احوال شهر و مملکت خودتان بسنجید ، وحی آسمانی نیست ، هر جایی را که گمان میکنید نیازمند اصلاح است ، اصلاح کنید . از آیات و روایات بهره ببرید . و اما آن هفت موردی کدام است ؟

 

1) مرد خانواده دیگر راهنمای اهل خانه نیست .

2) مردان به طرز خود خواهانه ای در مراقبت از همسر و فرزندانشان مسامحه میکنند .

3) مردان درگیر کار و رقابت اقتصادی میشوند و نیازهای جنسی همسرانشان را مهمل میگذارند .

4) موقعیت زنان در خانه و در تعامل با فرزندان افت میکند ، در این مرحله آنها تلاش میکنند تا به رفاه مادی برسند . آزادی های جنسی فراتر از زناشویی را جستجو میکنند . کمتر حامله میشوند . و بر لذت جویی جنسی تاکید دارند .

5) زنان با شوهران رقابت میکنند . یک رقابت برای کسب پول و یک رقابت برای رهبری کانون خانواده و موثر بودن بر فرزندان .

به پیآمدهای این مرحله که آقای ویلسون به آن اشاره کرده است ، بیشتر توجه کنید . 1- سرخوردگی فرزندان 2- روحیه ی هم جنس گرایی 3- فراوانی طلاق 4- افزایش بچه های سقط شده 5- افزایش بچه های رها شده 6- کثرت بچه های حتک حرمت شده 7- وفور بچه های تربیت نشده .

6) فردگرایی خودخواهانه ی افراد به جامعه سرایت میکند . جامعه به گروههای کوچک و کوچکتر تقسیم میشود . از پیآمدهای این مرحله میتوان به سستی جوامع ، کاهش موالید و آسیب پذیری در مقابل دشمن مهاجم اشاره کرد .

7) آخرین مرحله از افول خانواده  که طبق تحقیقات آقای ویلسون هم در یونان باستان و هم در امپراتوری رم به طور مشترک وجود داشته ، و بنده تمایل دارم این قسمت را با تاکید بیشتر بیان کنم ، اوج بی اعتقادی به خدا ، کاهش اقتدار والدین و اصول اخلاقی برباد رفته است . از پیآمد های این مرحله ، حکومت و اقتصاد تحت تاثیر این نابسامانی قرار میگیرد . همچنین عدم یکپارچگی ، سبب فروپاشی و منجر به قیام دیکتاتوری از درون و یا هجمه ی بیگانگان از بیرون میگردد .

 

ادامه دارد ....  



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 86/4/11ساعت  6:27 صبح  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]