سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم






گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت پنجاه و چهارم )




و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا


اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .



وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری.

 

12) وقتی میت داخل قبر قرار داده شد ، اولین کاری که برای او انجام میدهند ، تلقین است . به کلمات آغازین ملقن دقت کنید . به مرده میگوید : اسمع ، بشنو . میگوید ، افهم . و این نکته ی بسیار مهمی است . همه ی آنهایی که ساکن خانه ی قبری اند و خانواده ای در تاریکی دارند ، نیازمند فهم و درک اند . مشکل فهم چنین خانواده هایی در درجه ی اول به خاطر از دست دادن فرهنگ شنیداری است . آنها بیشتر ار آنچه که میشنوند ، میبینند .

 

تولید فهم توسط ملقنی صورت میگیرد که بر قبر اشراف دارد و این هم نکته ی بسیار مهمی است . خیلی ها که تمایل دارند در مسائل خانه های تاریک کار کنند ، زمانی این اجازه را به خودشان بدهند که کاملا بر مسائل خانه و خانواده های تاریک اشراف داشته باشند . ورود بدون اشراف کمکی که ندارد ، بماند ، نوعی فضولی و دخالت نابجا بحساب میآید . بعلاوه ممکن است بر شدت تاریکی بیافزاید .

به نکته ی بسیار مهم دیگری هم دقت کنید . همزمان با تلقین ، شخص دیگری در داخل قبر یاریگر ملقن میشود . دست بر شانه ی میت میگذارد ، و هماهنگ با ملقن مرده را تکان میدهد ، و این هم نکته بسیار مهم و قابل تاملی است . مردم ساکن در خانه های تاریک به تکانه نیازمندند . تجهیزات و عوامل تکانه ساز باید خود را به فرمانده و مغزی که تصمیم گیرنده ی خانه و خانواده ی تاریک است ، هر چه بیشتر نزدیک سازند . 

 

13) وقتی رسول الله میفرمایند : و لاتتخذوها قبورا . از خانه هایتان قبر نسازید . یادتان باشد که رسول خدا خالی از هوی و هوسند . آنگونه نیست که فقط حرفی زده باشند . خیر . خانه ها ، همین خانه هایی که ما در آن زندگی میکنیم ، قابلیت آن را دارد که به قبر تبدیل شود . و مسلم است که قبر جای آدم زنده نیست . جای موجودات مرده است . وقتی خانه ای قبر شد ، آدم بظاهر زنده ی آن هم به مرده تبدیل میشود .

آنهایی که در مسائل خانه و خانواده مطالعه میکنند وظیفه دارند که یک دوره ی فشرده ، مرده شناسی و قبر شناسی بخوانند . بعد از مطالعه ، قطعا تصدیق خواهند کرد که امکان زنده کردن مرده وجود ندارد . و این برای مرده های متحرکی که در خانه های تاریک زندگی میکنند ، نیز صادق است .

 

یادی کنم از عصاره ی انبیاء و اولیاء ، تیزهوشترین رهبر مذهبی بعد از ائمه ی اطهار سلام الله علیهم اجمعین ، حضرت روح الله الموسوی الخمینی سلام الله علیه که در سخنانی فرمودند : در گذشته میگفتند ، ملا شدن چه آسان ، آدم شدن چه سخت است . ولی من میگویم :‏ عالم شدن چه سخت است ، آدم شدن محال است . و این یک حقیقتی است .

برای احیای مرده های متحرک زحمتی طاقت فرسا لازم است . زمان میبرد . نباید در این مسیر تسلیم ناامیدی و یاس شد .

به رفتار ملقن دقت کنید . وقتی که بر سر مرده خاک ریختند و نزدیکان او با حالتی که حکایت از قطع امید از بازگشت مرده شان است ، به خانه هایشان برمیگردند ، او همچنان امید دارد ، لذا مدتی بر سر قبر مینشیند . و در انتها دیر تر از دیگران به خانه اش برمیگردد . زنده سازی ، حوصله میخواهد . صبر میخواهد .

 

14) از نشانه های قبر نیازمندی در سکوت است . اگر به رفتار مردم در قبرستان دقت کنید ، میبینید که خانواده ها در عصر پنج شنبه و یا اوقات دیگر خیرات میکنند . معمولا مواد خوردنی میآورند و به نیت کمک به مرده هایشان به فقراء و سایرین تعارف میکنند . در کنار آن سوره ای از قرآن یا دعایی و ذکر مصیبتی برای مرده شان بعنوان هدیه ای معنوی تقدیم میدارند . خانه و خانواده ی تاریک نیز نیازمندیهایی دارد ، از نوع نیازمندیهای خاموش . مرده که در قبر ساکت است ، بخاطر این است که قدرت تکلم از او گرفته شده و این ساکت است ، چون نیازمندیهای حقیقی اش را نمیشناسد . لذا بر یاریگر هاست که توجه کنند . همه ی یاریهایشان مادی یا معنوی نباشد . این دو با هم و در کنار هم موثر است .

 

15) به یاریگر ها و نوحه کننده ها ، بر سر قبر ها دقت کنید . غالبا از خویشان و اقوام نزدیکند . دوستان هم گاهی شرکت دارند . یاریگر خانه های تاریک و خانواده های گرفتار قبر شایسته است ، ابتدا خویشان و اقوام باشند . اگر اقوام خود را کنار بکشند و یاخودشان در این مصیبت همکاری داشته باشند ، تاریکی به ظلمات مبدل میشود .

همیشه بر سر قبر تجمع نیست ، گاهی یکی و گاهی دو نفر حضور دارند . یاری کننده های خانواده های گرفتار تاریکی حتما نباید فردی یا جمعی باشند . نگاه کنند چه چیزی اقتضا میکند ، همان را اجرا کنند .

باز هم به یاریگر ها در سر قبر دقت کنید . برای مرده هایشان فلسفه و منطق نمیخوانند . غالب ذکر ها جنبه ی احساسی و عاطفی دارد . حتی لحن خواننده ی قرآن هم سرشار از حزن است . یاری کننده های خانه های تاریک نیز دقت کنند که در برخورد با این قبیل مردم از عنصر عاطفه و احساس نهایت استفاده را ببرند . گاهی شده که اینان بیشتر از هر چیزی به محبت نیازمندند .

 

16) مرده ی در قبر ، با مرده ی در خانه با هم تفاوتها و اشتراکاتی دارند . اشتراکشان زندگی در تاریکی است و تفاوتشان سکون اولی و تحرک دومی است .

مرده تا وقتی که در قبر است ، همه ی آثار و عوارضش برای خودش است . حتی به قبری که همسایه ی اوست ، کاری ندارد . اما بهر دلیلی اگر مرده در خارج قبر قرار گیرد ، اذیت کننده خواهد بود . بهمین جهت توصیه شده در فرصت نزدیک مرده را به خاک بسپارند .

اگر به هر دلیلی ، تجمعی از مرده ها در شهر یا روستایی واقع شود که امکان جمع آوری سریع وجود نداشته باشد ، به درخواست مردم و مسئولین گروه هایی با انواع و اقسام تجهیزات از هلیکوبتر گرفته تا سم پاشهای کوچک ، به ضد عفونی کردن آن شهر یا روستا میپردازند .

واضح است که غفلت از این امر خوشایند احدی نیست ، سبب بیماریهای فراوانی میشود ، آب و هوا را آلوده میسازد بعلاوه حاکمان و دولت مردان را متهم به اهمال و کم کاری و نعوذ بالله متهم به دست داشتن در این فاجعه ی سیاه میکند .

گاهی بویژه در جنگها پیش آمده که سربازان به دستور فرماندهانشان مرده های دشمن را در گور های دسته جمعی قرار داده اند . آنان برای مرده های دشمن حرمتی قائل نیستند ، اما میدانند وجود مرده بیرون قبر با وجود اینکه هیچگونه تحرکی ندارند ، به آنها آسیب وارد میسازد . 

مرده های متحرکی که ساکن خانه های تاریک هستند ، بر خلاف مرده های در قبر توانایی خروج از خانه را دارند . حضور گسترده و پراکنده ی آنان بدون هیچ مانعی در جامعه ، همیشه باعث نگرانی متفکران و اندیشمندان بوده است .

اگر جمعی و اگر دولتی متاثر از داده ها و تشر های سازمانهای حامی خانه های تاریک و حامی مرده های متحرک از ضد عفونی کردن و جمع آوری کردن آنان سرباز زند ، قطعا به این جماعت خدمت نکرده است و در حق سائرین هم خیانتی نابخشودنی روا داشته است .

ادامه دارد ....                   



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 86/4/10ساعت  10:53 صبح  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]