سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم





گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت چهل و هفتم )
 





و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا


اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .


وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری.

 

با تعریفی که از شبهه ارائه شد ، تصور من این است که اهمیت بحث شبهه برای رفقای جوانم دو چندان شده است . شما دارای عقل سلیم هستید ، اقتضای عقل سلیم این است که به چیزی که عاقبت آن برای آدمی مجهول است ، بی مهابا وارد نشود ، جانب احتیاط را نگه دارد .

 

اگر شبهه بود ، و ما بهر دلیلی وارد در شبهه شدیم ، یعنی ریسک کردیم ، از انتهای آن با خبر نبودیم ، از عقلاء و بزرگترها پرسش نکردیم ، اما به امید اینکه عاقبت آن خیر است ، داخل در شبهه شدیم . اگر لطف خدا شامل حال ما شد و متوجه شدیم که این شبهه ، امر مباحی است ، مورد حلالی است ، تازه مشمول عتاب خدا میشویم .

 

اگر خدای نخواسته ، شبهه ما را به وادی حرام هدایت کرد و ما را در منجلاب گناه غرق کرد ، اینجا دیگر سر و کارمان با کرام الکاتبین است ، دیگر بحث عتاب نیست ، عقاب خداوند را برای خودمان خریده ایم .

 

این کلماتی که در روایت آمده حساب ، عقاب و عتاب از آنجاییکه به خدا اسناد داده شده ، هر چقدر تلاش کنیم ، به عمق معنای آن نمیرسیم . ما چه تصوری میتوانیم از سرزنش پروردگار داشته باشیم ؟

 

شما در زندگی خودتان فکر کنید ، از صبح که از خواب برمیخیزید تا شب که به خواب میروید ، ببینید که چقدر از وقتتان ، چقدر از توجهتان ، سرمایه تان و نیرو و اعصابتان را برای این مورد صرف میکنید که مورد عتاب و سرزنش اطرافیانتان واقع نشوید . بسیاری از کارها که انجام آن برایمان لذت بخش نیست ، ولی ما آنرا انجام میدهیم فقط بخاطر این است که مورد سرزنش ، گله و شکایت دیگران واقع نشویم .

 

ما ممکن است با سطح گله ی معلم و گله ی دوست آشنا باشیم . و ممکن است عمق سرزنش و عتاب مادر و پدر و فامیل را تجربه کرده باشیم  . اما همه ی اینها را که سرهم کنیم باز هم نمیتوانیم ، سر سوزنی از مراتب دشواری و سوزش برخاسته از عتاب پروردگار را تصور کنیم .

 

حال ، جای آن دارد که مروج توصیه ی این معلم فقیر باشید . بیاییم باب شبهه را گسترده تر از گذشته ببینیم . شبهه را منحصر در غذا خوردن در رستورانهای بین راهی نکنیم .

 

از آنجاییکه خداوند براین بنده ی ناچیزش منت گذاشته و دوستان جوانی را پای صحبتها و درد دلهایش نشانده ، به اقتضای سن و سال مخاطبین و استفاده ای که اینان از اینترنت و بطور کلی فن آوری مدرن رسانه ای میکنند ، قصدم این است که از شبهه ی در سایتهای اینترنتی صحبت کنم . موارد دیگر شبهه را خود دوستان من مطالعه کنند .

ادامه دارد....           



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 86/4/6ساعت  10:15 صبح  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]