سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم




گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت چهل و ششم )
 




و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا


اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .


وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری.

 

ما شبهه در غذا را میفهمیم . شبهه در مکان را میفهمیم . با شبهه در نوشیدنی آشنا هستیم . چرا باب شبهه را وسیع تر نمیکنیم ؟ چرا نمیخواهیم شبهه در دانش را بپذیریم ؟ باب شبهه گسترده است . شبهه ی در کتاب ، شبهه ی در مجله ، شبهه ی در روزنامه ، شبهه ی در فیلم و سریال ، شبهه  در ویدئو کلوپها ، شبهه  در سالن های بیلیارد ، شبهه  در سالن های بدن سازی ، شبهه  در دوست و شبهه  در محافل دوستانه ، حتی شبهه در فامیل و شبهه در مجالس فامیلی . باب شبهه بسیار گسترده است .

شبهه باب ورود به بسیاری از مهالک است . بسیاری از گناهان وامدار شبهات میباشند . سهل پنداری شبهات و تعمق نکردن در شبهات حکایت از فراوانی عقل نمیکند . 

یکی از یاران و دوستان امام حسن مجتبی علیه السلام ، جناده است . زمانی که امام با زهر مسموم شدند ، در آن حال سخت ، جناده از امام تقاضای موعظه میکند . ببینید امام در آن شرائط بین تمام معارف و حکمتها چه مطلبی را به دوستشان میگویند : و اعلم ان فی حلالها حسابا و فی حرامها عقابا و فی الشبهات عتابا . کدام رفتار و کردار شما خارج از این سه حکم است ؟ گزارش تفصیلی تمام اعمالی که در عمر کوتاه یا بلندتان انجام میدهید ، را باید به خداوند عرضه کنید . این حرف قرآن است : یوم یتذکر الانسان ما سعی .

جلسه ی ما فشرده است .و مطالب ما خلاصه است ، ممکن است از حساب در عمل حلال و عقاب از عمل حرام یک یا دو جمله از بنده بشنوید ، اما در این قسمت بنا داریم مختصرا به شبهه اشاره کنیم . 

یک حدیث دیگر بشنوید . در روایت آمده که معروف کرخی به امام صادق علیه السلام میگوید : ای فرزند رسول خدا مرا موعظه ای کن . به من پندی بده . حضرت میفرماید : اقلل معارفک . آشنایانت را کم کن ، از تعداد آنهایی که باهاشان آشنا هستی بکاه . قال زدنی . معروف کرخی میگوید : بیشتر بفرمایید : امام ادامه میدهند : انکر من عرفت منهم . ناآشنا شو . دوستی و رفاقتت را بهم بزن . 

چه کسی گفته تا آخر عمر با فامیل ، فامیل باشید ؟ همینکه دیدید شما را از مسیر درست زندگی خارج میسازد ، جهنم را برایتان مهیا میکند ، چه نیازی است که دوستی و فامیلیتان را ادامه دهید ؟ نترسید ، رهایشان کنید .

اینگونه مواعظ را ، پدر ها و مادر ها برای دختر هایشان و برای پسر هایشان بخوانند . پدر ها مسئولیت دارند . مادر ها مسئولیت دارند . البته فرزندان هم در قبال پدر و مادر هایشان و در قبال اعمال و رفتارشان مسئولیت دارند . هیچکس در عالم بدون مسئولیت نیست . همه بدانید که در فرهنگ رسول الله : الولد سر ابیه . فرزند سر و راز خانه است . و حالا پدر ها و مادر ها پاسخ بدهند که در خانه یشان چه میگذرد که دختر و پسر شان با کمترین توجهی و با کمترین تاملی در آغوش هر بی سر و پایی قرار میگیرند ؟

پدر در رابطه با اعمال فرزندش بی مسئولیت نیست . حضرت امیر سلام الله علیه در حکمت 399 نهج البلاغه به حق و حقوق پدر و فرزند اشاره دارند . میفرمایند : ان للولد علی الوالد حقا ، فرزند بر پدر حقی دارد . و ان للوالد علی الولد حقا ، پدر بر فرزند هم حقی دارد . فحق الوالد علی الولد ان یعطیعه فی کل شیء ، حقی که پدر بر فرزند دارد این است که فرزند در همه ی امور مطیع و گوش بفرمان پدر باشد . الا فی معصیة الله سبحانه ، مگر اینکه پدر امر به گناه کند که در این صورت فرزند نباید دستور پدر را اطاعت کند . حق الولد علی الوالد ، اما حقی که فرزند بر پدر دارد .

1) ان یحسن اسمه ، نام نیکی بر فرزند بگذارد .

2) و یحسن ادبه ، او را به نیکی تربیت کند .

3) و یعلمه القرآن ، به فرزندش آیات قرآن را بیاموزد .

 

شما پسر های خوب منید ، دختر های خوب منید . در جمع دختر ها و پسر های نوجوان و جوان صحبت میکردم ، در انتهای صحبت گفتم در مملکت ما رسم شده ، گویندگان تعهدشان را با چند جمله ی ضد آمریکایی اعلان میکنند ، اجازه خواستم من هم از این شیوه استفاده کنم . 

گفتم اجازه دهید چند درس ضد آمریکایی از باب اینکه امروز آمریکا را جاده صاف کن یهودیت سازمان دهی شده میدانم ، برایتان بگویم . بعد گفتم از آنجاییکه معلم و آموزگارم ، نوع دیگری ضد آمریکایی حرف میزنم .

1) اولین درس ضد آمریکایی : دست مادر هایتان را ببوسید .

2) دومین درس ضد آمریکایی : دست پدر هایتان را ببوسید .

3) این گلهای خوشبو را در آغوش بگیرید ، گرمای تنتان به آنها جان میدهد . بگذارید از اینکه فرزندانی مانند شما دارند لذت ببرند ، افتخار کنند . 

حالا به شما عزیزانی که در این محفل شنونده ی عرائض این معلم فقیر هستید ، هم همین را میگویم . شما عزیزی که مطالب ما را مکتوب دریافت میکنید نیز همین توصیه را دارم . خدا میداند : اینها برای اینکه بر جان ما بر ناموس ما و بر منابع ما حاکم شوند بر اولین و اصلی ترین سنگری که یورش میآورند ، خانه و خانواده است .

اینکه میگوییم در مسئولیت پدر است که نیک تربیت کند و تعلیم قران دهد . یکی همین است که شما در اینجا حضور دارید . اگر پدر مستقیم نمیتواند ، آموزگار قرآن باشد ، حداقل کاری که میتواند بکند ، آموزگاری را استخدام کند ، و یا زمینه ی شرکت شما در محافل و مجالس دینی را فراهم آورد .

 

بسیار خوب ، با این احادیث خوشگلی که خوانده شد و حالا که فضای مجلس ما معطر گردید ، تعریفی از شبهه بشنوید ، تا بحث را دنبال کنیم . 

شبهه عبارت است از امری که نمدانید حلال است یا حرام . ولی سهل انگاری میکنید و به امید اینکه حلال است آن را انجام میدهید ، بعد معلوم میشود که حلال است

ادامه دارد ...   



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 86/4/5ساعت  7:23 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]