سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم



 



گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت چهل و پنجم )


 



و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا


اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .


وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری.

شیطان شناسی مصداقی متاسفانه یکی از حلقه های مفقوده در تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان ماست . از عمده وظائف پدر در خانه تبیین مصداقهای ریز و درشت از شیطان در جامعه است . شیطان که یک اسم خاص نیست تا فقط بر یک چیز دلالت کند ، عام است ، مصداقهای فراوان دارد و همه ی آنها در دشمن خدا بودن و عدوالله بودن اشتراک دارند . اینان تولید بیماری میکنند ، و بیماری ای که تولید میکنند ، فردی نیست ، در یک نفر متوقف نمیشود بلکه به دیگران هم سرایت میکند .

امروزه یکی از معایب طب جدید را در این نکته میدانند که در مباحثشان بابی برای شیطان باز نکرده اند .  سر اینکه امیر سلام الله علیه بندگان خدا را از دشمن خدا برحذر میدارد فاحذروا عبادالله عدوالله ، همین است . میفرماید : ان یعدیکم بدائه ، مبادا شما را به بیماری خود مبتلا بسازد .

بنابراین وقتی شیطان میگوییم ، ذهنتان را متوجه گستردگی معنای آن بسازید . شیطان را در موسسات باصطلاح تحقیقی و پژوهشی جستجو کنید . از احوال شیطان در کالج ها و دانشگاهها و مجامع باصطلاح علمی نیز جویا شوید . این کلمه ی باصطلاح که میشنوید و شما دوستان خوب من که میخوانید تکه کلام من نیست ، با آگاهی بکار میبرم . حتی شیطان را در کتابهایی که برچسب مستند و علمی خورده است ، نیز ببینید . و اینگونه نگاه را ترویج کنید ، شک ایجاد کنید ، داده های دیگران را وحی آسمانی ندانید ، مجری کورکورانه ی دستور های سازمانهای وابسته به سازمان دول متحد نباشید . 

یقظه باید آنقدر به شما نورانیت بدهد که از راه دور کارخانه های یهودیزه سازی را بطور کامل ببینید . صنعت تحریف را با یقظه اگر نتوان متوقف کرد ، میتوان از سرعت زیاد آن کاست . بهر حال غفلت از اسرائیلیات مصائب آفرین است . ما در متون دینیمان نیز با اسرائیلیات مواجه ایم . اینها به کتب درسی ای که در اختیار دانش آموزان قرار دارد ، متاسفانه وارد شده است . من نمیتوانم این را بحساب تنها ابلهی و بی سوادی یک نویسنده بگذارم . بنابراین شیادی شیطان برایتان معنای فراگیر و گسترده ای داشته باشد .

نوع کاری که اینها در آن تبحر دارند و استاد فن هستند ، تحریف است . و همانطور که در بحث رسانه ها گفتیم . اینها با تحریف خودشان را در جای تخیل و تعقل آدمی قرار میدهند . به همین خاطر است که میگوییم هر فراورده ای چه نوشتاری ، چه شنیداری و چه دیداری اگر سلولهای مغزی ما را به اندیشه ، به تفکر و به تعقل سازنده و مثبت وادار نسازد ، ریشه در تحریف دارد . منفعل سازی و غیر فعال نمودن اندیشه ی آدمی از دستاوردهای تحریف است . گرفتن قدرت ادراک استقلالی از پی آمد های تحریف است . 

تقیظ و بیداری که شنیدید ، که در بیان حضرت امیر سلام الله علیه نعمت دانسته شده است ، حضرت نمیفرمایند با کتاب ، با مطالعه ، با رفتن به فلان مدرسه و فلان دانشگاه بدست میآید . تقیظ را رزق میدانند ، تقیظ نعمت است علی من رزقه . ما علم را هم حاصل کتاب و جزوه و کلاس نمیدانیم ، گرچه این امور را ضروری میدانیم ، اما مشروط هم میدانیم . ما میگوییم : العلم لیس بکثرة التعلم ، اینگونه نیست که اگر دارای مهد های کودک شدیم ، اگر مدارس زیادی داشتیم ، اگر دانشگاهها و حوزه های علمیه ی زیادی تاسیس کردیم ، یعنی صاحب علم شدیم . ببینید ما امروز چه تعداد زیادی فارغ التحصیل داریم ، چه تعداد زیادی عالم و اندیشمند داریم ، ما امروز در تولید علم در دنیا سهم داریم . اما چرا مشکلات رفتاری ما کم نشده ؟ چرا خانه های ما نورانی نیست ؟ چرا شاهد پلیدیهای علنی هستیم ؟ بخاطر اینکه بدون اینکه متوجه باشیم ، نگاهمان سخت افزاری است . گمان میکنیم کلاس و استاد و جزوه و کالج و کنکور و چیزهایی از این قبیل راه نجات است . تحقیقات آقای Pual Vitz در مقاله ی دین و دولت و بحران خانواده میگوید : شمار خانواده های از هم پاشیده ی دانشگاهی بیشتر از خانواده های سنتی است . بیاییم نگاهمان را عوض کنیم ، چشمهایمان را بشوییم . نرم افزاری ببینیم . علم را نور بدانیم . العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء . 

حدیثی را از صحیح بخاری بشنوید : از رسول خداست ، میفرماید : ان من اشراط الساعة ، از شرطهای قیامت یکی این است که . ان یرفع العلم ، از جمله شرطهای قیامت ترفیع و رفعت و رشد و گسترش علم است . قطعا توقع شنونده این است که با رشد علم و دانش در جهان ، شاهد نابودی و ریشه کنی جهل باشد . اما رسول خدا میفرماید : ان یرفع العلم و یکثر الجهل ، رشد علم و دانش تکثیر و فراوانی جهل را با خود به همراه دارد . چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا . دانش ، جهل میسازد . این یک دوره ی بسیار خطرناکی است ، از بلیات آن باید به خدا پناه ببریم . در ادامه میفرماید : یکثر الزنا و یکثر شرب الخمر ، فراوانی زنا و سفاح و شرب خمر از پدیده های این دوره است . 

ما کنکاش در زندگی پیشینیان را ضروری میدانیم ، مطالعه ی اقوام و ملل گذشته را لازم میدانیم ، کتاب خواندن ، پای درس استاد نشستن را مهم میدانیم . برای حوزه و دانشگاه احترام قائلیم . اما شرط هم داریم . مطالعه ی روی سفال و ابنیه و استخوانهای بجا مانده از قدیم را لازم میدانیم ، اما شرط هم داریم . ضرورت فراگیری علوم با شرط ارائه به قرآن و روایات ائمه ی اطهار کامل میشود . علوم که میگوییم فراگیر است . حتی یادگیری علم توحید که ما را در حصن خداوندی قرار میدهد ، بدون شرط نیست . هر کتاب و نوشته ای ، هر مدرسه و دانشگاهی ، هر سایتی و هر فیلمی زمانی ارزشمند است که به شروطها باشد و انا من شروطها آن را امضاء کرده باشد

ما باید تکلیفمان را مشخص کنیم . یا باید دین را بطور کامل کنار بگذاریم و بگوییم اول و آخر فهم ، فهم خود ماست . بی نیاز به پیامبرانیم . و یا اینکه در مقابل داده های دینی و در مقابل تعالیم الهی تسلیم باشیم . آن هم از نوع تسلیم میت . و فی التسلیم کالمیت .

ادامه دارد ....        



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 86/4/4ساعت  4:5 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]