سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت بیست و هفتم )


و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا 

اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .


وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری .


شما میپرسید ، خوب ، این کسانی که سر در توبره ی سحت خواران دارند ، چه میکنند ؟ از چه ترفندی برای پیشبرد مقاصدشان بهره میبرند ؟ نمیخواهم از شما رفقای جوان گله کنم ، اما من برای پیروزی بر دشمن به شما دل بسته ام . اینکه شنیدید یاران آخرین حجت خدا جوانان هستند ، باید برای شما هم مایه ی مباهات باشد هم مایه ی نگرانی . آنها برای رسیدن به هدفشان باید از سدی قوی چون شماها عبور کنند . و امروزه بهترین روش برای پیروزی بر دشمن زخمی کردن است ، به تعبیر تیزهوش ترین رهبر مذهبی بعد از ائمه علیهم السلام ، آنها نمیخواهند جوان مسلمان را یهودی یا مسیحی بسازند ، همین اندازه که او را با گناه آشنا کنند ، برایشان کفایت میکند .

هم در مریم مقدس علیها السلام و هم در حضرت یوسف علیه السلام نیرو و پادزهری بود که در مقابل وسوسه و زهر ناشی از جنبش و تحریک عصبهای شهوانی فعال بود ، مانع گناه میشد . آن پادزهر و آن نیروی بازدارنده در زبان و ادبیات دینی حیاء نامیده میشود . در زبان فارسی حیاء را شرم میگویند و در زبان عربی انقباض النفس عن القبائح میخوانند . حیاء برای اینکه صاحبش مسلح به سلاح خودداری و کف نفس باشد و از امکانات و تجهیزات بازدارندگی بهره ببرد ، معیارهای عقلانی را بکارگری میگیرد . حیاء صنعت پیشگیری است . 

گله ی من از بزرگتر هاست . شما ببینید چقدر در رابطه با بیماری ایدز اطلاع رسانی کردند ؟ البته کار خوبی کردند ، هنوز هم نیاز است کار کنند . سوال من این است ، چرا ایدز را فهمیدیم ، پیشگیری کردیم ، و جوانانمان را از مصیبتی رنج آور نجات دادیم ؟ چون ایدز یک بیماری سخت افزاری است ، با تن ما مرتبط است . میگویند از ایدز بترسید چون سیستم دفاعی بدن شما را از بین میبرد .

حیاء سیستم دفاعی خانه و خانواده است ، بقای جامعه به اندازه ی وسعت حیای آن جامعه است . چقدر جامعه حیاء دارد به همان اندازه بقا خواهد داشت . از بین رفتن حیاء یعنی بوجود آمدن ایدز ، اما نه ایدز مادی ، ایدز معنوی . وقتی در حدیث معصوم میخوانید : اذا اراد الله عز و جل هلاک عبد زمانی که خداوند هلاک شخصی را بخواهد ، نزع منه الحیاء در درجه اول حیاء را از آن شخص میگیرد . هلاک تنها به معنای مردن نیست ، مردن شکل ابتدایی هلاک است . اگر دشمن تیر اندازی کند و جان رزمنده ی مسلمانی را بگیرد ، دو نفر میآیند ، شهید را منتقل میکنند و با احترام به خاک میسپارند ، مدتی هم عزاداری میکنند ، اما اگر رزمنده ی مسلمان زخمی شد ، معلول جسمی شد ، تا وقتی که زنده است پانزده شانزده نفر را به خود مشغول نگه میدارد . و این برای دشمن سود بیشتری دارد . وقتی جوان مسلمان مبتلا به ایدز معنوی شد ، یعنی حیاء از او گرفته شد ، تا وقتی که زنده است ، گروهی را به خود مشغول میسازد ، هر لحظه و با هر پدیده ای جوان مبتلا به بیماری عدم حیاء مشکل آفرینی میکند .

ریشه ی بسیاری از آلودگیها چه فردی و چه خانوادگی بخاطر ناتوانی سیستم دفاعی روحی و روانی است . و دشمن با حذف حیاء در فرد و شرم زدایی در خانه و جامعه به تولید و تکثیر بی عاطفگی میپردازد . حیاء آنگونه که بزرگان میگویند : تولید محبت میکند و این محبت در خانه کمک کننده و ایجاد کننده ی فضای معنوی است ، مستحکم کننده ی روابط خانوادگی است . و در بیرون از خانه هاله ای از وقار و متانت را به نمایش میگذارد ، مصونیت از تعرضات بویژه تعرضات جنسی را با خود دارد ، مبلغ روابط انسانی است .

حیاء را از جوان ما میگیرند بعد به سر ما فریاد میزنند که این چه فرهنگ و چه خانه و خانواده ایست که شما دارید ؟ دنیایی از فیلم و تصویر در سر جوان ما فرو میکنند ، جوانی که حیاء ازش برداشته شده و هیچ حفاظی هم ندارد ، سرخوردگی هایی هم که از گذشته ها باقی مانده ، ایدز مضاعفی را بوجود آورده ، حالا هرچه بگویی بابا من دوست تو هستم و حرفهای خوب دارم ، حداقل به حرفهای من گوش کن ، نمیپذیرد .

بهر حال دشمن شناسی ، و مبارزه با داده های دشمن کار میبرد ، نباید خسته شد ، این یک جنگ است و مبارزان این جنگ همانهایی اند که از جنگ زمینی برگشته اند هنوز خاک جبهه بر سر و صورتشان هست که میشنوند : مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقوا علیهم الجهاد الاکبر . سوال میکنند : جهاد اکبر کدام است ؟ که رسول با هوش و زیرک خدای متعال میفرماید : جهاد النفس . رزمنده ای که از جنگ آمده ، مدتی از شهر و روستایش دور بوده ، دیگرانی که در جنگ نبودند ، درس خواندند و حالا رئیس شدند ، او درس نخوانده و حالا باید برای لقمه نانی دربان اداره ای باشد و برای فردی احترام گذارد که رزمندگان جبهه ی اصغر را حقیر و کوچک میبیند . او پول دارد و هر از چندگاهی زن و دختر و پسرش را به دبی میبرد  و این پول ندارد که بچه هایش را تا امامزاده داوود ببرد . جهاد نفس که میگوییم یعنی این . با همه ی ناملایماتی که بخاطر ندانم کاری بعضی ها وجود دارد ، رزمنده ی دیروز باید مجاهد امروز باشد . جنگ امروز بمراتب سخت تر و دلهره آورتر از جنگ دیروز است . در این جنگ شعار تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر  یک شعار کلیدی است ، در مبارزه ی با دشمن در جنگ اکبر ، این آیه باید برای ما یک فرهنگ شود .

اینان مستحبات و مکروهات ما را بلدند ، حرام و حلال را میشناسند . از همین ها استفاده میکنند و ما را به چالش میکشانند . من یکی دو تا را اشاره میکنم ، شما با مطالعه ای که میکنید این بحث را کامل کنید . آنها میدانند که مثلا جامعه ی ما در مقابل صفت دیوثی گیر دارد . خوب دیوث سازی میکنند . بالاخره در یک جامعه ی گسترده همه جور آدم پیدا میشود . زنانی پیدا میشوند که به هر جهت دوست ندارند زن باشند ، نمیتوانند برای همه ی آنان آلت رجولیت بکارند ، اما میتوانند لباس مردانه تنشان کنند ، خوب این کار را میکنند . الان شما زنهایی را میبینید که مشکل پوشش دارند . ببینید ذهن خانه ، خانواده و جامعه را به چه چیزهایی مشغول نگه میدارند . میدانند شراب ، از موارد حرام است . و میدانند که الانسان حریص علی ما منع منه ، خوب ، به طرق مختلف تبلیغ شراب خواری میکنند . تا جایی که اگر در بعضی مجالس اگر شراب نباشد ، شرکت نمیکنند . و خیلی چیزهای دیگر ، هر مسکری را میتوان نام برد . یک حدیث بشنوید : رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید : ثلاثة لا یدخلون الجنة ابدا الدیوث و الرجلة من النساء و مدمن الخمر . ما فقط مشکل زنانه نداریم ، مردهای زن نما کم نیستند ، چشمهایتان را کمی بیشتر از حد معمول باز کنید ، میبینید . من نمیخواهم بگویم مثلا اینها در کدام حزب و دسته ، یا باشگاه و تیم هنری یا صحیح تر مطربی وجود دارند . خودتان بگردید ، ببینید چند فوتبالیست یا هنرپیشه و غیر اینها میتوانید شناسایی کنید ؟ متاسفانه اینها الگو شده اند . یک حدیث دیگر بشنوید . رسول خدا میفرماید : لعن الله الرجل یلبس لبسة المراة و المراة یلبس لبسة الرجل . الان که با شما صحبت میکنم همین حدیث در آمریکا و اروپا فراوان کاربرد دارد ، ماهواره ها همینها را به خانه ها میآورند ، مردم میبینند ، مطاوعة دارند ، انفعال دارند ، میپذیرند . ما باید بگوییم یا بنویسیم . چند نفر گوش شنوا دارند ، چند نفر مطالعه میکنند . مشکلات ما زیاد است ، ما را در وضعیتی قرار میدهند که مدام باید نهی کنیم ، نهی زیاد دشمنی میآورد ، یا حداقل دوستی ها را کم میکند .

ادامه دارد ....          



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 86/3/4ساعت  9:56 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]