سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن تفکر مبانی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گفتگوی علی خلیل اسماعیل با دوستان جوان در مسجد امام سجاد علیه السلام ( قسمت بیست و سوم )

و الصلوة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا 

اصول کافی در کتاب فضل القرآن ، باب البیوت التی یقرا فیها القرآن حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که قرار است در ارتباط با این حدیث به اندازه ی وسعمان  با دوستان جوان و تحصیلکرده گفتگو و مباحثه کنیم .


وعن لیث بن ابی سلیم رفعه قال : قال النبی صلی الله علیه و آله : نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن و لاتتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری .

 

یادم هست در گذشته های نه چندان دور در خانه ها یک تابلویی وجود داشت و یک بیت شعری در آن نوشته شده بود ، غالبا این تابلو را در جایی قرار میدادند که اعضای خانه و دیگرانی که بعنوان مهمان وارد خانه میشوند براحتی بتوانند آنرا ببینند . شعر میگفت ، در خانه ی ما رونق اگر نیست صفا هست .........  هرجا که صفا هست در آن نور خدا هست .

 وقتی نطفه ها با رسانه ها غنی میشوند ، ملاک ها هم میتوانند با رسانه ها غنی شوند ، یکی از کارهای شیطان تزیین است ، غنی سازی ملاکها هنری شیطانی است و از این بابت شیطان هنرمندی قهار است .امروزه ، رسانه ها تسهیل کننده ی کار ابلیس شده اند . ممکن است در ادامه ، به تربیت رسانه ای هم اشاره کنیم . اکنون همین اندازه بگویم که رسانه ها ورود رونق را با خروج صفا پیوند ، زده اند . بر خلاف آن کسی که شعار فقر و فحشا را مطرح کرد ، و بیشترین خسارت روحی و روانی را به فقرای مالی زد و مشوق جمعی به فحشا شد ، رسانه ها ، مرموزانه رونق و سفاح را سرلوحه ی کارشان قرار داده اند . و موریانه وار در حال فروپاشی و از بین بردن پایه ها و ریشه های خانه و خانواده اند .

صفا یعنی محبت ، یعنی دلجویی ، یعنی گذشت ، یعنی رضایت ، یعنی خشنودی یعنی مرد کار کرده ، زحمت کشیده ، خسته شده حالا به خانه برگشته ، حاصل دسترنجش را با همه ی وجود تقدیم زن و بچه اش میکند و از اینکه سفره ای که به ظاهر خیلی رونق نداره ، آشی ، اشکنه ای ، آب دوغی و گاهی هم برنجی بر آن قرار گرفته ، و یکی دو تا مهمان ، مادر بزرگ هم آمده ، بچه ها سر و صدا میکنند ، همه منتظرند ، تا بزرگ سفره با گفتن بسم الله لقمه هایشان را بردارند ، و حالا مرد خانه از اینکه میبیند ، بچه هایش کیف میکنند  ، همسر و دخترانش لذت میبرند ، بعد یکی یکی که سیر میشوند ، خدا را شکر میکنند ، و در حق کسانی که گمان دارند بر سفره حقی دارند ، فاتحه ای میفرستند ، شکری مضاعف میکند و انرژی ای صد چندان برای روز کاری ای دیگر در خود ، ذخیره میسازد .

میخواهم بگویم آنچه میتواند عفت و پاکدامنی را در زن نهادینه سازد ، محبت در خانه است ، همان مصرع اول ، که در خانه ی ما رونق اگر نیست صفا هست . زن و دختر و همه ی اهالی خانه به خاطر همان صفای معصومانه ، پایبند خانه میشدند ، خانه نزدیکترین نقطه ای بود که ساکنین آن به خدا متصل میشدند . روحانی میشدند ، عالم ربانی میشدند . یکی از جاهایی که رسول خدا دخترشان را بعنوان پاره ی تنشان  به عالمیان معرفی کردند ، زمانی است که از اصحابشان در باره ی زن پرسیدند که : ما هی ؟ تعریفتان از زن را بگویید ؟ قالوا : عورة . گفتند : زن ناموس است ، عورت است ، یعنی راز است ، سر است ، گرانبهاست ، چون گرانبهاست ، نیازمند مراقبت است . ابزار نیست ، کالا نیست ، در و گهر است ، اگر کالا بود که عورة نبود ، نیازمند مراقبت نبود . در جامعه هم میبینید از اشخاص بزرگ ، از شخصیت های معنوی ، حتی از مقامات درجه یک دنیوی مراقبت میکنند ، اما انسانهای بی نام و نشان مراقبت خصوصی ندارند . پیامبر خدا در ادامه میپرسد : متی تکون ادنی من ربها ؟ چه زمانی این زن که در تعریف شما عورة و ناموس است به خدا نزدیک تر است ؟ اصحاب نتوانستند پاسخ گویند . فلما سمعت فاطمة علیها السلام قالت : همین سوال را وقتی فاطمه ی زهرا شنیدند ، چنین پاسخ دادند : ادنی ما تکون من ربها ان تلزم قعر بیتها . نزدیکترین نقطه ای که زن میتواند به خدا نزدیک باشد ، مقرب درگاه الهی باشد ، خانه اش است . پایگاه زن ، برای اینکه عروج داشته باشد ، پرواز معنوی داشته باشد ، خانه است . اینجا بود که رسول خدا در تمجید از دخترشان که امروز الگوی بسیاری از زنان و دختران است فرمودند : ان فاطمة بضعة منی

اما ببینید دشمن چگونه ملاکها را واژگونه میسازد . خانه که پایگاه زن است ، محل ریاست اوست ، اولین مدرسه ی فرزندان او است و او اولین معلم مدرسه و نخستین رئیس گسترده ترین دانشگاه دنیاست ، جایی که فرزندان ریشه ها را در آن فرا میگیرند . جاییکه به او امنیت و آرامش میدهد ، و او میتواند از آنجا فرمانروایی اش را با صدای بلند به رخ همگان بکشد ، محل آزار دهنده ای میشود ، که خروج از آن را حتی برای مدت کوتاهی غنیمت میشمارد . نگویید سند این حرف کجاست ؟ بهترین سند کوچه و خیابان است . آفتاب آمد دلیل آفتاب . علما میگویند : ادل دلیل علی امکان شیء وقوعه . حضور گسترده ی فرزندان در خارج خانه ، آن هم به مدت طولانی و عدم رغبت به حضور و یا بازگشت به خانه نشانه ها و سیگنالهای خوبی از درون خانه نمیدهد . مصرع دوم شعر بالا که : هرجا که صفا هست در آن نور خدا هست ، مفقود شده . از تسلیم شدن سریع دختران و از شتاب در پاسخ دادن به پسران میتوان متوجه ی  نگاه تحقیر آمیز اعضای خانه به او شد ، نگاهی که بی عارضه نیست ، عارضه ای که ریشه های پاکدامنی را مورد تعرض قرار میدهد . این حالت در زندگی زناشویی هم صادق است . همه ی مردهای زن آزار باید بدانند که نگاه بدور از محبت آنان به همسرانشان عصیان و اعتداء را بهمراه خواهد داشت . عصیان و اعتدایی که پیش از این در مورد یهود گفتیم ، که یکی از عوامل الصاق مهر ذلت و مسکنت بر پیشانی آنها بود . تمام عواملی که مانع اظهار عشق و علاقمندی مرد نسبت به خانه و خانواده میشود و همه ی آنچه که سبب اهمال کاری و عدم توجه به خواسته های روحی ، روانی و جنسی زنان در خانه میشود ، بسان تیری زهر آگین ریشه های عفاف را هدف قرار داده است .

زنان و دخترانی که نشانه هایی از عدم اطاعت ، از قوانین خانه و خانواده را نشان میدهند . و در چهره شان میتوان تزلزل و عدم ثبات نسبت به احکام خانه را دید . و ترانه ی ناآشنایی و بی وفایی میخوانند . و با آهنگ ناهنجاری ، گرمای خانه را به سرمای طاقت فرسا تبدیل کرده اند ، یکی از مهمترین جهاتش این است که محبوب پدرانشان و یا معشوق شوهرانشان نیستند و همین یک دلیل کافی است که الوسواس الخناس در سینه هایشان وسوسه اندازد .

اینکه ما از عفت و پاکدامنی زنان میگوییم حکمتی دارد ، اگر زنان جامعه صاحب ملکه ی عفاف شوند ، میتوانند مشوق مردان به پاکی گردند و میتوانند اسباب نجات آنان از پلیدی را فراهم آورند . هنگامی که فرشته ای در شکل و شمایل بشر قصد نزدیکی به مریم مقدس علیها السلام نمود ، رو کرد به ان فرشته و گفت : اگر تو تقوی داری و اگر پرهیزگار هستی ، من از تو به خدای رحمان پناه میبرم . یعنی به این کار دست نزن . قالت انی اعوذ بالرحمن منک ان کنت تقیا . حضرت مریم سلام الله علیها با گفتن جمله ی ان کنت تقیا فرشته را امر به معروف و نهی از منکر میکند . در عفت زنانه تزلزل راه ندارد ، حضور خدا همیشگی است . از آن طرف وقتی قرآن متین عفت مردانه را در ماجرای تقاضای همسر عزیز مصر به تصویر میکشد ، میفرماید : همت به همسر عزیز مصر قصد یوسف کرد ، نمیگوید یوسف او را دعوت به آرامش کرد ، میفرماید : هم بها یعنی یوسف هم قصد آن زن را کرد ، و این یوسفی است که خدای متعال در باره ی او میفرماید : انه من عبادنا المخلصین و شما بخاطر داشته باشید که شیطان هیچ سلطه ای بر بندگان مخلص ندارد الا عبادک منهم المخلصین . البته قرآن در ادامه میفهماند که برهان رب مانع از اهتمام یوسف شد . هم بها لولا ان رای برهان ربه اگر برهان پروردگارش را نمیدید ، یوسف هم قصد آن زن را میکرد . قرآن یوسف علیه السلام را مبری از گناه حتی در خیال معرفی میکند ، نشئه ی اهتمام نازل تر از مقدمات و فعل است . و یوسف حتی در نشئه ی اهتمام و خیال هم گناهی مرتکب نشد و این به جهت آن است که برهان خدایش را میدید . نکته ای که در آیه هست هم بها مقدم بر لولا ان رای برهان ربه میباشد . یعنی اگر برهان ربه نبود هم بها محقق میشد . اکنون شما دوستان جوان من که شنونده ی این عبارات هستید و شما عریزانی که عبارات را میخوانید ، میتوانید تفاوت دو عفت را برای دیگران بازگو کنید ، عفت زنانه عفت ستیز است و عفت مردانه عفت گریز و شما با تاکید بر عفت زنانه ، مبلغ هر دو عفت باشید .      

ادامه دارد ....   



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 86/3/1ساعت  4:32 عصر  توسط علی خلیل اسماعیل 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    کوفی و قساوت دل[2]
    کوفی و قساوت دل[1]
    برجام با یهود و گوساله سامری(11)
    برجام با یهود و گوساله سامری(10)
    برجام با یهود و گوساله سامری(9)
    برجام با یهود و گوساله سامری(8)
    برجام با یهود و گوساله سامری(7)
    برجام با یهود و گوساله سامری(6)
    برجام با یهود و گوساله سامری(5)
    برجام با یهود و گوساله سامری(4)
    برجام با یهود و گوساله سامری(3)
    برجام با یهود و گوساله سامری(2)
    برجام با یهود و گوساله سامری(1)
    برجام با یهود و ابو موسی اشعری
    برجام با یهود و روانشناسی اهل نفاق
    [عناوین آرشیوشده]